Dineke van Kooten
Dineke van Kooten
  • Home
  • Dineke van Kooten
  • Coaching
    • voor familiebedrijven
    • voor partners
    • voor singles
    • voor onderhoud
    • voor hoogbegaafden
  • Uit de praktijk
    • van directies van (familie)bedrijven
    • van vijftigplussers
    • van drukke gezinnen
    • van jonge stellen
  • Educatie
    • E-learnings
    • Podcasts
    • Artikelen
    • Relatietest
    • Compendium
  • Contact
    • Afspraak maken

Beelddenken

Mijn ervaring is dat hoogbegaafden ook BEELDDENKERS zijn.

Anneke Hamming en Erna Stelma hebben wat kenmerken op een rijtje gezet:

* Creatief
* Moeite met ‘automatiseren’
* Goed geheugen
* Motorische problemen
* Langs elkaar heen praten: wie is hier nu gek?
* Sociaal anders door anders denken en communiceren
* Eigen strategie ontwikkelen
* Zelflerendheid
* Brede belangstelling
* Laatbloeier
* Overgevoelig/ hoogsensitief
* Perfectionisme
* Faalangst
* Vastlopen op school of in maatschappij
* Snel oplossingen zien
* Snel denken: van hak op tak door stappen overslaan
* Originele ideeën/oplossingen

Mechel Ensing denkt bij een beelddenker aan:

  1. Denkt in beelden
    • Veel sneller denken of iets aanvoelen dan in woorden kunnen zeggen
    • Ziet alles in zijn verband/interdisciplinair
    • Weet dingen zonder het hoe en waarom te kunnen uitleggen
    • Weet daarom vaak meer dan anderen denken
  2. Grote verbeeldingskracht
    • Denkt dingen gedaan te hebben
    • Kan recepten proeven, nog voordat er iets gekookt is
    • Beleeft het verloop van een uitstapje al tijdens de organisatie ervan
  3. Creatief
    • Origineel woordgebruik
    • Veel trammelant/ bonje door: dingen anders te benaderen en jouw ideeën niet te kunnen formuleren
    • Lost problemen op ongewone wijze op
    • Opeens inzicht krijgen (intuïtief), niet door redenatie
    • Van de hak op de tak springen
  4. Ruimtelijk georiënteerd
    • Heeft eigen ordeningsprincipes. Dit lijkt chaotisch
    • Planningsproblemen/ problemen met tijdsafspraken
    • Weet vaak de weg als hij/zij er ooit geweest is
    • Koppelen herinneringen vaak aan de plaats
  5. Concreet
    • Problemen met abstracties
    • Taal- en cijferproblemen; omdraaien van letters of cijfers e.d. (in sterke mate kan dit leiden tot dyslexie en dyscalculie)
    • Ideeën meteen willen concretiseren
onderwerp: Hoogbegaafd
Dineke van Kooten
+31 (0)6 15 10 91 06 info@dinekevankooten.nl Privacybeleid & cookies Disclaimer
Copyright © 2021