Maria Magdalena – 2020 (1)
auteur: Cynthia Bourgeault
datum: 19 juli 2020
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
Liefde en weten worden één
Deze week ben ik verheugd om nog een prachtig model van actie en contemplatie te delen, Maria Magdalena. Een van Jezus ‘naaste discipelen, de katholieke kerk, viert haar feestdag op 22 juli. Mijn vriendin Cynthia Bourgeault vertelt een verhaal over het moment waarop ze een oudere priestervriend vertelde dat ze een boek aan het schrijven was over Maria Magdalena. Ze vertelt: ‘Hij keek me lang en diep aan, zoals alleen een oude vriend dat kan, en zei toen:’ Ga voorzichtig. Probeer me niet achter te laten. ‘”[1] Ook ik zal proberen om“ voorzichtig te zijn ”in deze meditaties over Maria Magdalena, maar tegelijkertijd wil ik onze vooraf geconditioneerde en mogelijk verkeerde ideeën uitdagen over wie deze vrouw was.
Meer dan een millennium lang werd Maria van Magdala ten onrechte geïdentificeerd als de vrouw met de albasten kruik die een “zondaar” werd genoemd en die Jezus ‘voeten waste met haar tranen en ze droogde met haar haar (Lucas 7: 36-50). Hoewel we misschien nooit zeker weten of die twee vrouwen dezelfde of afzonderlijke individuen waren, heeft de verwarring de kijk van het christendom op hen verward. Hoe dan ook, Jezus toont voor beide evangelievrouwen niets dan respect, vergeving en liefde.
Wat we wel weten over Maria Magdalena is dat zij de vrouw was die het dichtst bij Jezus stond. Ze was “bezeten door zeven demonen” en Jezus genas haar (Lucas 8: 2). Ze wordt in de opstandingsverslagen met naam genoemd in alle vier de evangeliën, soms alleen, soms in het gezelschap van andere vrouwen. [2] Zij was de eerste die de verrezen Christus ontmoette. Het feit dat ze hem onmiddellijk ging omhelzen, is een bewijs van de hechtheid van hun relatie, het wederzijdse respect en de genegenheid die ze moeten hebben gedeeld. Toen Jezus tegen haar zei: ‘Klamp me niet vast’ (Johannes 20:17), gaf hij aan dat de tijd voor fysieke nabijheid in het verleden was. Maria’s liefde moest het eindige loslaten om een meer uitgestrekte, spirituele dimensie te bereiken.
Maria Magdalena is de persoon in het Evangelie die liefde het meest nodig heeft om sterker te zijn dan de dood, en daarom is zij de eerste die het weet – en misschien wel op het diepste niveau. Zij is de eerste die symbolisch tot ‘bewustzijn’ komt, als het ware, van Jezus als de verrezen Christus en is dus de duidelijke ‘getuige voor de getuigen’. Zij is de echte kenner; in feite zijn liefde en weten in haar één geworden. Maria is de archetypische naam voor al diegenen die door liefde zijn geleid tot bewustwording van hun Ware Zelf en de Bron kennen.
Maria Magdalena is het icoon en het archetype van de liefde zelf – nodig, gegeven, ontvangen en doorgegeven. Ze is een stand-in voor ons allemaal die een intieme en liefdevolle relatie zoeken met het goddelijke. Jezus ‘verschijning aan haar als eerste en enige is de duidelijke bevestiging van de prachtige en verbazingwekkende boodschap dat we niet perfect hoeven te zijn om de geliefde van Jezus en God te zijn.
============================
Toegangspoort tot actie en contemplatie:
Welk woord of welke zin resoneert met mij of daagt mij uit? Welke sensaties merk ik in mijn lichaam? Wat moet ik doen?
Gebed voor onze gemeenschap:
O grote liefde, bedankt voor het leven en liefhebben in ons en door ons. Moge alles wat we doen, voortkomen uit onze diepe verbinding met jou en alle wezens. Help ons een gemeenschap te worden die kwetsbaar elkaars lasten en het gewicht van glorie deelt. Luister naar het verlangen van ons hart naar genezing van onze wereld. [Voeg alstublieft uw eigen bedoelingen toe.]. . . Omdat we weten dat u ons beter hoort dan wij spreken, bieden we deze gebeden op in alle heilige namen van God. Amen.
Luister naar Fr. Richard las het gebed voor.
Verhaal uit onze gemeenschap:
Tijdens deze wereldwijde pauze navigeer ik door een levensbedreigende ziekte die dagelijks leed met zich meebrengt. Als ik nadenk over de zachte, kalme, levengevende woorden van James Finley in [een recente] meditatie, word ik herinnerd aan de kracht van de ademhaling en aan elk moment zelfs wanneer ik pijn beheerst en door mijn pijn heen beweegt. In elke ademhaling Gods liefde inademen, liefde uitademen. De sfeer verandert. Ik ben veranderd. —Michele R.
1] Cynthia Bourgeault, The Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity (Shambhala Publications: 2010), ix. In this book, Cynthia does an excellent job addressing the “melding” of Mary Magdalene with the woman with the alabaster jar.
[2] See Matthew 27:56; Mark 15:40–41; Luke 24:10; and John 20:1.
Adapted from Richard Rohr, The Immortal Diamond: The Search for Our True Self (Jossey-Bass: 2013), 180‒181; and
Richard Rohr and Andreas Ebert, The Enneagram: A Christian Perspective (The Crossroad Publishing Company: 2001, 2013), 73.