Maria Magdalena – 2020 (2)
auteur: Cynthia Bourgeault
datum: 20 juli 2020
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
Ga terug naar de evangeliën
Vandaag deelt Cynthia Bourgeault, een lid van de onderwijsfaculteit van het CAC, een openbaring die ze had over de betekenis van de aanwezigheid van Maria Magdalena bij de dood, begrafenis en opstanding van Jezus.
Ik bracht de Heilige Week in 2005 door met een ‘werkretraite’ bij de Fraternités monastiques de Jérusalem, de innovatieve jonge kloosterorde in residentie in de basiliek in Vézelay [Frankrijk]. Deze gemengde gemeenschap van mannelijke en vrouwelijke monniken staat bekend om de verbeeldingskracht en schoonheid van haar liturgie, en tegen het einde van de liturgie op Goede Vrijdag was ik getuige van een ongewone ceremonie die voor altijd veranderde hoe ik mijn christendom begreep.
De liturgie was lang en ingewikkeld, uitgevoerd met nauwgezette eerbied door de broeders en zusters. . . . Toen de zonsondergang viel, begon een van de monniken in het Frans het begrafenisverhaal uit het evangelie van Matteüs voor te lezen. . . . Ik liet de sonore Fransen stem langs mijn oren zweven terwijl ik naar binnen ging en naar buiten luisterde en ving wat ik kon. . . . Uit de waas van woorden kwam “et Mary Magdalene et l’autre Marie restaient debout en face du tombeau. . . “
Toen werd ik dubbel alert. Maria Magdalena was er? Dat stond in de Schrift? Waarom had ik het nooit eerder opgemerkt?
In de veronderstelling dat mijn Frans me misschien in de steek had gelaten, ging ik die avond terug naar mijn kamer, pakte mijn Bijbel en zocht hem op. Maar ja, daar in Mattheüs 27:61 stond: “En Maria Magdalena en de andere Maria bleven daar staan voor het graf.”
Plots veranderde het hele plaatje voor mij. Ik dacht dat ik de traditie goed kende. Als bisschoppelijk priester had ik vele liturgieën op Goede Vrijdag voorgezeten, en als koormuzikant had ik mijn deel van Bachs Passions gezongen. Ik dacht dat ik de plot van voor naar achter kende. Hoe kon dit belangrijke punt aan mijn aandacht zijn ontsnapt? Geen wonder dat Maria Magdalena op paasmorgen zo feilloos naar het graf kwam; ze had de hele tijd stilzwijgend en onwankelbaar gewaakt terwijl Jezus daar te ruste werd gelegd. Misschien is ze nooit weggegaan. . . Sinds dat moment heb ik het Passieverhaal letterlijk niet meer op dezelfde manier gehoord. Het inspireerde me om terug te gaan naar de evangeliën en het verhaal echt op een nieuwe manier te lezen. . . .
Net als ik hebben heel veel christenen het meeste van wat ze weten over Maria Magdalena in zich opgenomen door de dubbele filters van traditie en liturgie, die onze aandacht onvermijdelijk op bepaalde aspecten van het verhaal richten ten koste van andere.
============================
Toegangspoort tot actie en contemplatie:
Welk woord of welke zin resoneert met mij of daagt mij uit? Welke sensaties merk ik in mijn lichaam? Wat moet ik doen?
Gebed voor onze gemeenschap:
O grote liefde, bedankt voor het leven en liefhebben in ons en door ons. Moge alles wat we doen, voortkomen uit onze diepe verbinding met jou en alle wezens. Help ons een gemeenschap te worden die kwetsbaar elkaars lasten en het gewicht van glorie deelt. Luister naar het verlangen van ons hart naar genezing van onze wereld. [Voeg alstublieft uw eigen bedoelingen toe.]. . . Omdat we weten dat u ons beter hoort dan wij spreken, bieden we deze gebeden op in alle heilige namen van God. Amen.
Luister naar Fr. Richard las het gebed voor.
Verhaal uit onze gemeenschap:
Tijdens deze wereldwijde pauze navigeer ik door een levensbedreigende ziekte die dagelijks leed met zich meebrengt. Als ik nadenk over de zachte, kalme, levengevende woorden van James Finley in [een recente] meditatie, word ik herinnerd aan de kracht van de ademhaling en aan elk moment zelfs wanneer ik pijn beheerst en door mijn pijn heen beweegt. In elke ademhaling Gods liefde inademen, liefde uitademen. De sfeer verandert. Ik ben veranderd. —Michele R.
=> Cynthia Bourgeault, The Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity (Shambhala Publications: 2010), 5‒6.