Maria Magdalena – 2020 (4)
auteur: Richard Rohr OFM
datum: 22 juli 2020 (feestdag van Maria Magdalena)
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
Trouw tot het einde
Diarmuid Ó Murchú is een Ierse dichter, schrijver, vriend en lid van de Sacred Heart Community. Dit gedicht belicht de aanwezigheid van Maria Magdalena en de vrouwen bij Jezus ‘dood en opstanding en nodigt ons uit om ons af te vragen waarom we hun rol niet vollediger hebben geëerd. Poëzie wordt zoveel beter gehoord dan alleen gelezen, dus lees deze woorden voor een volledig effect hardop, misschien meerdere keren.
Wat gebeurde [met] de vrouwen op de eerste Paasdag
Breekt een gedurfde horizon open,
Alle harten werden uitnodigd om te onderscheiden.
Midden in het verdriet en het trauma van verlies,
De gruwel om aan de voet van een kruis te staan.
Een lichaam waarvan we denken dat het in haast werd begraven,
En een graf dat leeg was maar rusteloos van smaak.
Empowerment van een vreemde groep vrouwen. [stanza 2]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wat is er gebeurd met degenen op de eerste dag van Pasen,
De trouwe discipelen door Magdalena geleid?
Een ondermijnde waarheid waar de patriarchen bang voor zijn.
Buiten alle theorieën die de tijd heeft geconstrueerd,
Afgezien van de onderdrukking die we te lang hebben doorstaan.
De eersten die voor Pasen zijn besteld, verkondigen
Een door vrouwen geleide missie die we op brute wijze hebben verminkt.
Maar we kunnen empowerment niet blijven ondermijnen. [stanza 5]
Opstanding bloeit nog steeds en zal altijd,
Doordrenkt met een waarheid die de tijd zal vervullen.
Wat vrouwen bekrachtigden bij de aanstaande doorbraak
zal in het seizoen vruchten afwerpen
ondanks al het verraad.
’Omdat gerechtigheid zal geven wat het verdient om te verdragen. [stanza 6] [1]
Ó Murchú weerspiegelt:
Van al het evangeliemateriaal dat met vrouwen te maken heeft, is er geen meer raadselachtig en empowerment dan de rol van de vrouwen in de ruimte na de wederopstanding. . . Ik [schreef over] de vrouwen op Golgotha die tot het einde trouw bleven. Voor die vrouwen was het allesbehalve een einde. Zelfs toen de mannelijke discipelen in angst vluchtten, bleven ze wachten op een nieuwe angstaanjagende dageraad die hen zou voortstuwen tot een missie die alle andere missionaire inspanningen die in de evangelieverkondiging zijn opgetekend, overstijgt. De vroege kerk leek niet voorbereid op de archetypische doorbraak en ging over tot het overdragen van de vrouwen aan historische onzichtbaarheid.
Richard Rohr zegt: ik denk dat dit een perfect voorbeeld is van hoe we niet kunnen zien waarnaar we niet zoeken. Gedurende het grootste deel van de geschiedenis verdoezelden christenen de aanwezigheid van de vrouwen bij Jezus ‘dood, begrafenis en opstanding. We hadden het niet mis; we letten gewoon op wat ons werd verteld om naar te kijken – de mannen – door andere mannen (priesters, theologen en zelfs de evangelieschrijvers zelf). We sloegen de trouw van de vrouwen over en concentreerden ons in plaats daarvan op de trouweloosheid (en de voetrace op paasmorgen) van de mannen. Maria Magdalena en de andere vrouwen waren de eerste getuigen van de opstanding omdat ze aanwezig bleven gedurende het hele proces, van dood tot nieuw leven, precies wat nodig is om ook in ons eigen leven getuige te zijn van opstandingen.
=================================
Toegangspoort tot actie en contemplatie:
Welk woord of welke zin resoneert met mij of daagt mij uit? Welke sensaties merk ik in mijn lichaam? Wat moet ik doen?
Gebed voor onze gemeenschap:
O grote liefde, bedankt voor het leven en liefhebben in ons en door ons. Moge alles wat we doen, voortkomen uit onze diepe verbinding met jou en alle wezens. Help ons een gemeenschap te worden die kwetsbaar elkaars lasten en het gewicht van glorie deelt. Luister naar het verlangen van ons hart naar genezing van onze wereld. [Voeg alstublieft uw eigen bedoelingen toe.]. . . Omdat we weten dat u ons beter hoort dan wij spreken, bieden we deze gebeden op in alle heilige namen van God. Amen.
Luister naar Fr. Richard las het gebed voor.
Verhaal uit onze gemeenschap:
Tijdens deze wereldwijde pauze navigeer ik door een levensbedreigende ziekte die dagelijks leed met zich meebrengt. Als ik nadenk over de zachte, kalme, levengevende woorden van James Finley in [een recente] meditatie, word ik herinnerd aan de kracht van de ademhaling en aan elk moment zelfs wanneer ik pijn beheerst en door mijn pijn heen beweegt. In elke ademhaling Gods liefde inademen, liefde uitademen. De sfeer verandert. Ik ben veranderd. —Michele R.
[1] Diarmuid Ó Murchú, “Risen Empowerment,” Inclusivity: A Gospel Mandate (Orbis Books: 2015), 163‒164. Poem used with permission of the publisher.
Diarmuid Ó Murchú, Inclusivity: A Gospel Mandate (Orbis Books: 2015), 162–164.