C.S. Lewis – Top 10 reacties op de hemel
Voortbordurend op onze ’top 10-titel’ van het laatste bericht, zegt Lewis veel over de hemel, in feite is The Great Divorce een verhaal dat ons door een spleet in de hemelvloer voert om onze perceptie van God de almachtige te helpen uitbreiden. Zoals je je misschien kunt voorstellen, maakt Lewis andere vermeldingen en toespelingen op de hemel. Misschien is mijn favoriet (en een die vaak wordt aangehaald) uit “The Weight of Glory” wanneer hij zegt: “Er zijn geen gewone mensen. Je hebt nog nooit met een gewone sterveling gesproken. Naties, culturen, kunsten, beschavingen – deze zijn sterfelijk en hun leven is voor ons als het leven van een mug. Maar het zijn onsterfelijken met wie we grappen maken, met wie we werken, trouwen, afstoten en uitbuiten – onsterfelijke gruwelen of eeuwige pracht. ” Dit wenkt ons zeker naar een eeuwige focus. Ik hoop dat deze meer directe opmerkingen over de hemel van Lewis hetzelfde voor ons zullen doen.
auteur: Zach.Kincaid
datum: 31 juli 2019
website: https://www.cslewis.com/
vertaling: Dineke van Kooten
“Want hij claimt alles, want Hij is liefde en moet zegenen. Hij kan ons niet zegenen tenzij Hij ons heeft. Als we proberen een gebied in onszelf te houden, proberen we een gebied van dood te behouden. Daarom eist Hij in liefde alles op. Er is geen onderhandeling met Hem. “
Van The Weight of Glory in het essay getiteld ‘A Slip of the Tongue’. Hier is de vollediger context, met een begincitaat van Thomas More: “‘ Als je het Koninkrijk van God niet hebt gekozen, zal het uiteindelijk geen verschil maken wat je hebt gekozen. ’Dat zijn moeilijke woorden om te begrijpen. Maakt het echt niet uit of het om vrouwen of patriottisme, cocaïne of kunst, whisky of een zetel in het kabinet, geld of wetenschap gaat? Nou ja, dat maakt zeker geen verschil. We zullen het doel waarvoor we gevormd zijn, hebben gemist en het enige dat voldoet, verworpen. Maakt het voor een man die in een woestijn sterft uit, via welke route hij de enige put heeft gemist? Het is opmerkelijk dat Heaven and HeIl over dit onderwerp met één stem spreken. De verleider zegt me: ‘Pas op. Bedenk hoeveel dit goede besluit, het aanvaarden van deze genade, gaat kosten. ‘Maar Onze Lieve Heer zegt ons evenzeer de kosten te rekenen. Zelfs in menselijke aangelegenheden wordt groot belang gehecht aan de instemming van degenen wier getuigenis het zelden eens is. Hier meer. Tussen hen lijkt het vrij duidelijk dat peddelen van weinig belang is. Wat er toe doet, wat de hemel verlangt en de hel vreest, is precies die volgende stap; buiten onze diepte, buiten onze controle. “
“We zijn bang dat de hemel omkoping is, en dat als we het ons doel maken, we niet langer ongeïnteresseerd zullen zijn. Het is niet zo.”
Van The Problem of Pain. Dit is een bijzonder rijke passage waarin Lewis zegt dat niets te vergelijken is met glorie. Hier is de vollediger context: “Ik denk, ‘zei de heilige Paulus,’ dat het lijden van deze huidige tijd niet waardig is om te worden vergeleken met de heerlijkheid die in ons zal worden geopenbaard. ‘Als dit zo is, dan is er een boek over lijden dat zegt niets over de hemel, laat bijna de hele kant van het verslag weg. De Schrift en de traditie plaatsen de vreugde van de hemel gewoonlijk op de schaal tegen het lijden van de aarde, en geen oplossing van het probleem van pijn die dat niet doet, kan een christelijke worden genoemd. We zijn tegenwoordig erg verlegen om zelfs maar de hemel te noemen. We zijn bang voor de spot met ‘taart in de lucht’, en om te horen dat we proberen te ‘ontsnappen’ aan de plicht om hier en nu een gelukkige wereld te maken in dromen van een gelukkige wereld elders. Maar er is ‘taart in de lucht’ of niet. Als dat niet het geval is, dan is het christendom vals, want deze leer is in het hele weefsel verweven. Als dat zo is, dan moet deze waarheid, net als elke andere, onder ogen worden gezien, of ze nu nuttig is op politieke bijeenkomsten of niet. Nogmaals, we zijn bang dat de hemel omkoping is, en dat als we het ons doel maken, we niet langer ongeïnteresseerd zullen zijn. Het is niet zo. De hemel biedt niets dat een huurling-ziel kan verlangen. Het is veilig om de reinen van hart te vertellen dat ze God zullen zien, want alleen de reinen van hart willen dat. Er zijn beloningen die de motieven niet bezoedelen. De liefde van een man voor een vrouw is geen huurling omdat hij met haar wil trouwen, noch zijn liefde voor poëzie als huurling omdat hij het wil lezen, noch is zijn liefde voor lichaamsbeweging minder ongeïnteresseerd omdat hij wil rennen en springen en lopen. Liefde probeert per definitie te genieten van haar object. “
“Alle pijnen en genoegens die we op aarde hebben gekend, zijn vroege initiaties in de bewegingen van die dans: maar de dans zelf is strikt onvergelijkbaar met het lijden van deze huidige tijd.”
Ook uit The Problem of Pain, slechts een paar alinea’s lager dan het bovenstaande citaat. Lewis verwijst naar: ‘de eeuwige dans’ maakt de hemel slaperig met de harmonie ‘. Hier is de volledige context:’ Alle pijn en plezier die we op aarde hebben gekend zijn vroege initiaties in de bewegingen van die dans: maar de dans zelf is strikt onvergelijkbaar met het lijden van deze huidige tijd. Naarmate we dichter bij het ongeschapen ritme komen, verdwijnen pijn en plezier bijna uit het zicht. Er is vreugde in de dans, maar het bestaat niet omwille van de vreugde. Het bestaat niet eens ter wille van het goede, of uit liefde. Het is liefde zelf, en goed zelf, en daarom gelukkig. Het bestaat niet voor ons, maar wij ervoor. De omvang en leegte van het universum die ons aan het begin van dit boek beangstigden, zouden ons nog steeds moeten verbazen, want hoewel ze misschien niet meer zijn dan een subjectief bijproduct van onze driedimensionale verbeelding, symboliseren ze toch een grote waarheid. Zoals onze aarde is voor alle sterren, zo zijn wij ongetwijfeld mensen en onze zorgen voor de hele schepping; zoals alle sterren zich in de ruimte bevinden, zo zijn alle schepselen, alle tronen en machten en machtigste van de geschapen goden, naar de afgrond van het zelfbestaande Wezen, dat voor ons Vader en Verlosser en inwonende Trooster is, maar van wie geen mens noch engel kan zeggen of bevatten wat Hij in en voor Zichzelf is, of wat het werk is dat hij ‘maakt van het begin tot het einde’. Want het zijn allemaal afgeleide en niet-substantiële dingen. Hun visie mislukt hen en ze bedekken hun ogen tegen het ondraaglijke licht van de volkomen actualiteit, die was en is en zal zijn, wat nooit anders had kunnen zijn, dat geen tegendeel heeft.”
“Een vreselijke blik over mijn schouder probeerde ik – niet lang genoeg om te zien (of heb ik het gezien?) De rand van de zonsopgang die Time doodschiet met gouden pijlen en alle fantasmale vormen op de vlucht slaat”
Van The Great Divorce, in een moment van het verhaal dat ons kan vullen met aanbidding, openbaring en kennis dat op een dag alle dingen nieuw zullen worden gemaakt. Hier is de vollediger context: “De oostelijke kant van elke boomstam werd helder. De schaduwen werden dieper. Al die tijd waren er vogelgeluiden, trillingen, geklets en dergelijke geweest; maar nu werd plotseling het volle koor uit elke tak gegoten; hanen kraaiden, er was muziek van honden en hoorns; bovenal zongen tienduizend tongen van mensen en bosengelen en het hout zelf. ‘Het komt, het komt!’ Zongen ze. ‘Slapers wakker! Het komt, het komt, het komt. ” Een vreselijke blik over mijn schouder probeerde ik – niet lang genoeg om de rand van de zonsopgang te zien (of heb ik gezien?) Die de Tijd doodschiet met gouden pijlen en alle fantasmale vormen op de vlucht jaagt. . “
“Richt op de hemel en je zult de aarde‘ erin gegooid ’krijgen: richt op de aarde en je zult geen van beide krijgen.”
Van louter Christiainity. Hier is de vollediger context: “Richt op de hemel en je zult de aarde‘ erin geworpen ’krijgen: richt op de aarde en je zult geen van beide krijgen. Het lijkt een vreemde regel, maar zoiets is ook in andere zaken aan het werk te zien. Gezondheid is een grote zegen, maar op het moment dat je gezondheid tot een van je belangrijkste, directe objecten maakt, begin je een zwendel te worden en je voor te stellen dat er iets mis met je is. U krijgt waarschijnlijk alleen gezondheid als u andere dingen meer wilt – eten, spelletjes, werk, plezier, buitenlucht. Op dezelfde manier zullen we de beschaving nooit redden, aangezien beschaving ons belangrijkste doel is. We moeten leren om nog meer iets anders te willen. “
“Je hoeft je geen zorgen te maken over grappige mensen die de christelijke hoop op de ‘hemel’ belachelijk proberen te maken door te zeggen dat ze niet ‘de eeuwigheid willen doorbrengen met harp spelen’.”
Ook uit Mere Christianity, een paar alinea’s lager dan het bovenstaande citaat. Dit is misschien wel de meest heerlijke quote van de lijst! Hier is de vollediger context: “Je hoeft je geen zorgen te maken door grappige mensen die proberen de christelijke hoop op de ‘hemel’ belachelijk te maken door te zeggen dat ze niet ‘de eeuwigheid willen doorbrengen met harpen spelen’. Het antwoord op zulke mensen is dat als ze boeken die voor volwassenen zijn geschreven niet kunnen begrijpen, ze er niet over moeten praten. Alle bijbelse beeldspraak (harpen, kronen, goud enz.) Is natuurlijk een louter symbolische poging om het onuitsprekelijke uit te drukken. Muziekinstrumenten worden genoemd omdat voor veel mensen (niet alle) muziek het ding is dat in het huidige leven bekend is en het sterkst de suggestie wekt van extase en oneindigheid. Er worden kronen genoemd om het feit te suggereren dat degenen die in de eeuwigheid met God verenigd zijn, Zijn pracht en kracht en vreugde delen. Goud wordt genoemd om de tijdloosheid van de hemel (goud roest niet) en de kostbaarheid ervan te suggereren. Mensen die deze symbolen letterlijk nemen, kunnen net zo goed denken dat toen Christus zei dat we als duiven moesten zijn, Hij bedoelde dat we eieren moesten leggen. “
“De enige plek buiten de hemel waar je volkomen veilig kunt zijn voor alle gevaren en verstoringen van liefde is de hel.”
Van The Four Loves, een duidelijke tegenhanger van de hemel die ons helpt te beseffen wat het betekent. Hier is de vollediger context: “Er is geen ontsnapping mogelijk langs de lijnen die St. Augustinus suggereert. Noch op een andere manier. Er is geen veilige investering. Überhaupt liefhebben is kwetsbaar zijn. Houd van alles, en je hart zal zeker worden uitgewrongen en mogelijk gebroken. Als je het intact wilt houden, moet je je hart aan niemand geven, zelfs niet aan een dier. Wikkel het voorzichtig rond met hobby’s en kleine luxe; vermijd alle verwikkelingen; sluit het veilig op in de kist of kist van je egoïsme. Maar in die kist – veilig, donker, roerloos, zonder lucht – zal het veranderen. Het zal niet worden verbroken; het zal onbreekbaar, ondoordringbaar en onherstelbaar worden. De
alternatief voor tragedie, of in ieder geval voor het risico van tragedie, is verdoemenis. De enige plek buiten de hemel waar je volkomen veilig kunt zijn voor alle gevaren en verstoringen van liefde is de hel. “
“De middeleeuwse man keek omhoog naar een hemel die niet alleen melodieus, zonovergoten en prachtig bewoond was, maar ook onophoudelijk actief; hij keek naar agenten waaraan hij, en de hele aarde, patiënten waren. “
Ja, dit gaat meer over de “hemelen” en niet over “de hemel”, maar gezien Lewis en zijn studies is dit zeker de moeite waard om op te nemen. Het komt uit Studies in Medieval and Renaissance Literature uit het hoofdstuk ‘Verbeelding en gedachte in de Middeleeuwen’. Hier is de vollediger context: “De middeleeuwse man keek omhoog naar een hemel die niet alleen melodieus, zonovergoten en prachtig bewoond was, maar ook onophoudelijk actief; hij keek naar agenten waaraan hij, en de hele aarde, patiënten waren. Naast de intelligenties en de engelenhiërarchieën zijn er de planeten zelf. Elk van hen doet op elk moment dingen met ons. Ten eerste, aan de fysieke kant, vinden de stralen van elke planeet (die door de aardkorst dringen) de juiste grond en veranderen deze in het juiste metaal; Saturnus produceert dus lood, Mars-ijzer, het maanzilver, enzovoort. De verbinding van de maan met zilver en de zon met goud kunnen echte overblijfselen zijn (in veel gevallen) van pre-logisch, picturaal denken. Venus is misschien een maker van koper omdat ze eeuwen eerder Kupris was, de dame van Cyprus, en dat vervloekte eiland produceerde in de oudheid koper. Waarom Saturnus lood maakte, of Jupiter tin, ik weet het niet. “
“Hij woont in de eeuwigheid: Hij woont in de hoge en heilige plaats: de hemel is Zijn troon, niet Zijn voertuig, de aarde is Zijn voetenbank, niet Zijn kleed.”
Van wonderen, het identificeren van de andersheid van God. Hier is de vollediger context: “Hij bewoont de eeuwigheid: Hij woont in de hoge en heilige plaats: de hemel is Zijn troon, niet Zijn voertuig, de aarde is Zijn voetenbank, niet Zijn kleed. Op een dag zal Hij beide ontmantelen en een nieuwe hemel en aarde maken. Hij mag niet worden geïdentificeerd, zelfs niet met de ‘goddelijke vonk’ in de mens. Hij is ‘God en niet de mens’: Zijn gedachten zijn niet onze gedachten: al onze gerechtigheid is smerige lompen. “
“Het is volkomen nutteloos om aan de deur van de hemel te kloppen voor aards comfort: het is niet het soort comfort dat ze daar bieden.”
Dit lijkt sterk op wat we vinden in het postuum gepubliceerde A Grief Observed. Dit citaat maakt deel uit van een brief aan Sir Henry Willink van Magdalene College, die in december 1959 net zijn vrouw had verloren (Joy zou in juli 1960 overlijden, maar Lewis dacht zeker al aan verlies en Gods werk in onze pijn). Hier is de vollediger context: “ Mensen praten alsof verdriet slechts een gevoel is – alsof het niet de voortdurend hernieuwde schok is van steeds weer op vertrouwde wegen gaan en kort worden opgevoed door de grimmige grenspost die hen nu blokkeert. Ik geloof zeker dat er iets daarachter zit: maar op het moment dat men dat als een troost probeert te gebruiken (dat is niet de functie ervan), brokkelt het geloof af. Het is volkomen nutteloos om aan de deur van de hemel te kloppen voor aards comfort: het is niet het soort comfort dat ze daar bieden. “
Er kunnen nog meer quotes worden toegevoegd. Er is bijvoorbeeld een lange passage in Wonderen uit het hoofdstuk met de titel “Wonderen van de nieuwe schepping”, waar ik gewoon geen goed, eenvoudig citaat uit kon vinden. Het is de moeite waard om te lezen, en een plek waar Lewis praat over de aard van Jezus, zijn locatie, ‘plaatselijke’ hemelen versus een uitgestrekt gebied, enz. Er zijn ook diepgaande beelden uit zijn fictie die bij mij een gevoel van de hemel opwekken, niet alleen The Great Divorce, maar ook op reis met Ransom in de Space Trilogy, vooral Out of a Silent Planet dat me doet denken aan zijn gedicht ‘The Planets’ waar hij zegt: ‘The Heaven’s Highway neuriet en beeft, Drums and dindles, to the drive ’n onweer … “