Christus betekent “gezalfde” – 2019 (4)
auteur: Cynthia Bourgeault
datum: 10 april 2019
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
Zalving met liefde
Cynthia Bourgeault heeft jarenlang Maria Magdalena bestudeerd, een van Jezus ‘naaste apostelen, die vaak wordt verward met een prostituee. Cynthia eist de betekenis van Magdalena terug als Jezus ‘geliefde metgezel en een toonbeeld van authentieke liefde.
Christus is niet Jezus ‘achternaam – een voor de hand liggende maar zo vaak over het hoofd geziene waarheid. Het betekent “de gezalfde”. En hoezeer zijn volgelingen ook verlangden naar de ceremoniële zalving die hem tot de Davidische Messias zou hebben uitgeroepen, het feit is dat hij ‘de Gezalfde’ werd door toedoen van een onbekende vrouw die uit het niets verscheen tijdens een privédiner met een potje kostbaar parfum en verzegelde hem met de zalving van haar liefde. . . .
Ik geloof dat de traditionele herinnering aan Maria Magdalena als Jezus ‘anointer. . . bevat de sleutel tot. . . begrip. . . de Passie als een daad van plaatsvervangende liefde. Het ook . . . biedt een krachtig ritueel toegangspunt tot het christelijke pad naar ongehuwd zijn en ‘herstel tot volheid van zijn’. Als we vandaag ten volle gebruik willen maken van de wijsheidsaanwezigheid van Maria Magdalena, zal dat, naar ik geloof, voornamelijk zijn door het herstellen van een wijsheidsrelatie met het ritueel van de zalving – dat wil zeggen door het te begrijpen. . . als een daad van bewuste liefde die de doorgang markeert naar zowel fysieke als spirituele heelheid.
Haar passie heeft haar getransformeerd tot een van de ingewijden. En in The Cloud of Unknowing erkent de auteur deze zelfde kwaliteit van hartstocht als het sleutelelement dat niet alleen Maria van haar zonden bevrijdt, maar haar katapulteert naar een eenheidsbewustzijn en een staat van voortdurende zalige gemeenschap:
Toen onze Heer tot Maria sprak als een vertegenwoordiger van alle zondaars die geroepen zijn tot het contemplatieve leven en zei: “Uw zonden worden u vergeven”, was dat niet alleen vanwege haar grote verdriet, noch omdat ze zich haar zonden herinnerde, vanwege de zachtmoedigheid waarmee ze haar zondigheid beschouwde. Waarom dan? Het was zeker omdat ze veel liefhad.
. . . Ook al heeft ze misschien geen diep en sterk verdriet over haar zonden gevoeld. . . ze kwijnde meer vanwege gebrek aan liefde dan vanwege enige herinnering aan haar zonden. . . .
. . . In plaats daarvan [in plaats van te treuren en te huilen], hing ze haar liefde en haar verlangende verlangen op in deze wolk van onwetendheid en leerde ze iets lief te hebben dat ze in dit leven misschien nooit duidelijk zou zien, noch door het licht van haar verstand, noch door een waar gevoel van zoete liefde in haar genegenheid. Heel vaak had ze zelfs nauwelijks een bijzondere herinnering of ze een zondaar was geweest of niet. Ja, en ik hoop dat ze vaak zo diep ondergedompeld was in de liefde van Zijn Godheid dat ze nauwelijks de details zag van de schoonheid van Zijn dierbare en Zijn gezegende lichaam waarin Hij met zo grote liefde voor haar sprak en predikte. [1]
Referenties:
[1] The Cloud of Unknowing, ed. Ira Progoff (Delta Books: 1957), 100-102.
Cynthia Bourgeault, The Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity (Shambhala: 2010), 28, 181-183. Cynthia gaat dieper in op de uitleg van de verschillende Maria-personages die in de evangeliën worden afgebeeld. Zie haar boek, met name bijlage 2 voor meer details.
Afbeelding: Mary Magdalene’s Box of Very Precious Ointment (detail), James Tissot, 1886-1994, Brooklyn Museum, New York City, New York.
Inspiratie voor het spandoekbeeld van deze week: als we vandaag volledig gebruik willen maken van de wijsheidsaanwezigheid van Maria Magdalena, zal dat, denk ik, voornamelijk zijn door het herstellen van een wijsheidsrelatie met het ritueel van de zalving – dat wil zeggen, het begrijpen. . . als een daad van bewuste liefde die de doorgang markeert naar zowel fysieke als spirituele heelheid. —Cynthia Bourgeault