Christus betekent “gezalfde” – 2019 (6)
auteur: Cynthia Bourgeault
datum: 12 april 2019
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
Sterven en opstaan
En toen de Sabbat voorbij was, kochten Maria Magdalena, Maria, de moeder van Jakobus, en Salome zoete specerijen, opdat zij zouden komen en hem zalven. En heel vroeg in de ochtend, de eerste dag van de week, kwamen ze naar het graf bij het opgaan van de zon. -Mark 16: 1 2
Voortzetting van Cynthia Bourgeault’s reflecties, ontleend aan haar boek The Meaning of Mary Magdalene:
[Maria Magdalena’s zalving van Jezus] biedt een krachtig ritueel toegangspunt tot de diepste transformatieve wijsheid van het christendom. Om te beginnen maakt het het vrijwel onmogelijk om het Paasmysterie op een andere manier te ervaren dan als een daad van verlossende liefde. Wanneer Maria Magdalena wordt teruggebracht in haar traditionele rol als de Zalver van Jezus, wordt ook een zeer belangrijke symmetrie hersteld. We zien dat Jezus ‘doorgang door de dood aan beide zijden wordt ingekaderd door haar parallelle handelingen van zalving. Bij Betanië zendt ze hem naar het kruis in de liefde van haar liefde. En op Paasmorgen ontwaakt hij voor diezelfde geur van liefde als ze aankomt met haar kruiden en parfums in het graf, in de verwachting dat hij zijn lichaam zal zalven voor de dood. Hij is gedurende zijn hele verblijf verliefd gehouden.
Zoals Bruce Chilton kort samenvatte: “Ze verbindt zijn dood en opstanding.” [1] En ze volbrengt dit precies door de hele ervaring te paraderen in de parallelle rituelen van zalving. Chilton voegt hieraan toe: “Maria Magdalena vestigde de plaats van zalving als het centrale ritueel in het christendom, herinnerde zich Jezus ‘dood en wees vooruit naar zijn opstanding.”
Maar waar wijst ze eigenlijk naar uit? Wat is deze Paasreis vanuit een wijsheidsstandpunt? In het algemene besef heeft het christendom de neiging gehad de opstanding te zien als de triomf van Jezus over de fysieke dood. Maar voor christenen in de wijsheidstraditie (die de allereerste getuigen van de opstanding tot hun rang behoren) ligt de betekenis ervan in iets veel dieper dan alleen het reanimeren van een lijk. Jezus ‘werkelijke doel in dit offer was zijn eigen leven te wagen tegen zijn kern overtuiging dat liefde sterker is dan de dood, en dat de vaststelling van het zelf dat de essentie is van deze liefde niet leidt tot de dood, maar tot het leven. . . . Het werkelijke domein van het Paasmysterie is dus niet stervende maar stervende-zelf. Het dient als het archetype voor al onze persoonlijke ervaringen van sterven en opstaan naar nieuw leven op het pad van kenotische transformatie, en herinnert ons eraan dat het niet alleen mogelijk maar noodzakelijk is om door angst in liefde te vervallen omdat dat de enige manier is waarop we ooit zullen leven. echt weten wat het betekent om te leven.
Binnen de context van de opstanding wordt zalving dan het ritueel dat het meest geassocieerd wordt met de overgang van de dood van het zelf naar de volheid van het leven, van egoïsche vervreemding naar ‘eenheid op een hoger niveau’. Als zodanig geeft het de essentie van het christendom weer transformatieve wijsheid.
En zijn poortwachter is Maria Magdalena.
============================
Toegangspoort tot aanwezigheid:
Als je dieper wilt gaan met de meditatie van vandaag, let dan op welk woord of welke zin je opvalt. Kom de hele dag terug naar dat woord of die zin, wees aanwezig bij de impact en uitnodiging ervan.
Boeken:
[1] Bruce Chilton, Mary Magdalene: A Biography (Doubleday/Image: 2005), 52.
Cynthia Bourgeault, The Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity (Shambhala: 2010), 185-186.
Schilderij: Mary Magdalene’s Box of Very Precious Ointment (detail), James Tissot, 1886-1994, Brooklyn Museum, New York City, New York.