The Great Reset volgens dominee Paul Visser
The Great Reset volgens dominee Paul Visser. ‘Dan word je uitgeplugd.’
Een preek van de bekende dominee Paul Visser over het gevaar van The Great Reset wordt veel bekeken. ‘Er kunnen ontwikkelingen komen waardoor je wordt uitgesloten.’ Is de protestantse predikant een complotdenker? Visser reageert in dit interview.
auteur: Daniël Gillissen
datum: 13 oktober 2021
website: https://www.nd.nl/geloof/geloof/1064895/the-great-reset-volgens-dominee-paul-visser-dan-word-je-uitgepl
Paul Visser in een preek: ‘Er zijn al mensen uitgeplugd omdat ze anders over covid dachten dan gewenst. Het lijkt erop dat het niet ver meer weg is, dat je gewoon uitgeplugd kunt worden.’
Middelburg
‘The Great Reset is iets heel moois, maar ook iets afschuwelijks. Al je vrijheid kwijt en overgeleverd aan een systeem dat moet zorgen voor jouw geluk en je dus ook doodongelukkig kan maken als je niet meer past binnen het systeem. Dan gaat jouw stekker eruit en word je uitgeplugd. En dan?’
Teksten die een complotdenker zou kunnen uitspreken, maar die opvallenderwijs komen uit een preek. Zondagavond ging dominee Paul Visser, een bekende predikant uit de rechterflank van de Protestantse Kerk in Nederland, voor in Middelburg. Hij preekte over het visioen in Openbaring 13: ‘Toen zag ik een tweede beest, dat opkwam uit de aarde. Het had twee horens, net als een lam en het sprak als een draak.’
De kerkdienst staat op YouTube en is inmiddels ruim tienduizend keer bekeken. ‘Ik ontdekte bij het lezen meerdere verbanden tussen het visioen en wat er nu gaande is. Niet tot op de punt en komma, van ‘zo zit het en zo gaat het’. Daar ben ik huiverig voor. Maar het visioen is ons wel gegeven om licht te laten schijnen over de tijd waarin wij leven. Het laat zien dat ontwikkelingen in een bepaald verband kunnen staan en soms groter zijn dan wij op het eerste gezicht vermoeden.’
Klaus Schwab
The Great Reset waarover Visser het heeft, is een voorstel dat in juni vorig jaar is gepresenteerd door Klaus Schwab. Hij is directeur van het World Economic Forum, een overlegplatform van onder andere CEO’s van grote bedrijven, politici en intellectuelen. Doel van het plan is om de wereld na de coronacrisis te verbeteren, onder andere op het gebied van economie, klimaat, gelijkheid, technologie en politiek. Het World Economic Forum en The Great Reset komen veelvuldig voor in allerlei theorieën over een deels verborgen wereldheerschappij.
Visser ziet in zijn preek ‘een prachtig ideaal’ in The Great Reset: digitale vooruitgang, oplossing voor de klimaatcrisis, de lonen worden gelijk getrokken. Maar de nadelen zijn groter, vindt hij. Over de digitalisering: ‘Je bent al je vrijheid kwijt en je hele doen en laten wordt nauwkeurig geregistreerd.’
Over de genderdiscussie: ‘Maar één ding mag niet meer. Dat je gewoon zegt: ik ben een man of een vrouw.’
Over het mensbeeld: ‘Dat gezeur over een God, Schepper of moraal heeft ons niet geholpen. Weg ermee. Lever je uit aan ons. Wij maken van de machine van jouw leven een topmodel. Wie niet meedoet, valt buiten de boot. Dan krijg je een merkteken, op je hand en je hoofd, aangebracht door de antichrist.’
Over covid: ‘Er zijn al mensen uitgeplugd omdat ze anders over covid dachten dan gewenst. Het lijkt erop dat het niet ver meer weg is, dat je gewoon uitgeplugd kunt worden.’
En: ‘Het zou kunnen – ik zeg niet dat het zo is – dat het hele gebeuren rond dat covid bewezen heeft dat wij te besturen zijn. Heel makkelijk, beetje bang maken met een virus dat net ietsjes gevaarlijker is dan een gewoon griepvirus, en zie daar.’
Denkt u dat er een complot gaande is?
‘Nee ik ben niet iemand die complottheorieën aanhangt. Het is wel zo dat er altijd complotten zijn geweest in de geschiedenis. Jezus zelf is per slot van rekening door een complot, menselijk gezien, aan het kruis terechtgekomen. Ik zie verbanden tussen het visioen en de werkelijkheid van nu. Mijn geloof wordt echter niet gevoed door complottheorieën, maar door wat ons van Hogerhand is geopenbaard.’
Dus dit visioen zien wij in het heden gebeuren?
‘Dat zien wij onder meer in het heden gebeuren. De visioenen zijn in de tijd van het Romeinse Rijk uitgesproken maar gaan op meerdere momenten in de geschiedenis in vervulling. Het feit dat het zich herhaalt, zorgt dat wij niet zomaar een tijdlijn kunnen maken en zeggen: we zitten nu hier en hier. Het visioen helpt te zien wat er gebeurt, schijnt een licht over de geschiedenis om ons niet wanhopig en radeloos te maken. Jezus blijft de eerste en de laatste. Dat geeft hoop.’
Waar ziet u het visioen in deze tijd werkelijkheid worden?
‘In de hele globalisering. Wat ik lees over de Great Reset – uit officiële publicaties – zijn veelbelovende ontwikkelingen. Wie wil dat nu niet? De wereld ziet er nu niet zo fijn uit. Het is mooi om met elkaar naar een betere wereld toe te gaan. Ik heb mij er het afgelopen jaar meer in verdiept. Globalisering en digitalisering betekenen echter wel eigen vrijheden inleveren. Daarmee worden we onderdeel van een groter geheel, worden we aangestuurd.’
Is er een groep mensen die ons wil aansturen?
‘Er zit iets ongrijpbaars in. Als in de Great Reset wordt gezegd: geen eigen bezit meer maar toch allemaal gelukkig. Voor dat geluk zijn wij dus afhankelijk van het grotere geheel. Dat bedoel ik met aansturen.’
Maar is er een groep mensen die gaat aansturen?
‘Nee, ik zie die ontwikkeling in de maatschappij. We zitten in een bepaalde transitie. Het leven wordt zo aangestuurd dat we betere tijden tegemoet gaan. Daarmee houden instituten zich bezig.’
Een complotdenker zegt: er zijn mensen die ons in hun macht willen krijgen. Ziet u dat ook zo?
‘Dan moet ik zeggen: die, en die, en die. Dat wil ik niet. Ik zeg niet dat de mensen die hiermee bezig zijn kwade bedoelingen hebben. Maar je kunt met beste bedoelingen een systeem ontwikkelen waardoor wij onze individuele vrijheden inleveren en straks onderdeel zijn van systeem waarin het moeilijker is onszelf te zijn. Verheven bedoelingen en kwade bedoelingen liepen in de geschiedenis door elkaar heen, denk aan het communisme.’
Uw preek bevatte een aantal suggestieve opmerkingen, bijvoorbeeld dat schuld maken slecht is, dat je vanzelf onderdeel van het systeem wordt als je de navigatie gebruikt, dat je kunt worden uitgeplugd, wie niet meedoet heeft een probleem, enzovoort. Wie heeft een probleem op dit moment?
‘Dat heb ik niet gezegd.’
Letterlijk zegt u: ‘Wie niet meedoet heeft nou een probleem. Die ligt dwars en dat kunnen we niet gebruiken.’
‘Ik heb in alle openheid geprobeerd een verbinding te leggen tussen het visioen en de wereld waarin wij leven. Ik heb niet heel stellige uitspraken gedaan. Er kunnen ontwikkelingen komen waardoor je wordt uitgesloten.’
Over corona zegt u: ‘Net iets gevaarlijker dan een gewoon griepvirus’. Wetenschappelijke bewijzen zeggen iets totaal anders.
‘Ik ben te onzorgvuldig geweest in mijn formulering over corona. Ik vind persoonlijk dat de maatregelen … Kijk, filosoof Ad Verbrugge heeft bij zijn online platform de Nieuwe Wereld verstandige mensen aan tafel zitten die op wetenschappelijke gronden vraagtekens zetten bij de huidige maatregelen. Ik heb daar ook mijn vragen bij. Ik vind het … Nee, ik heb in mijn preek allerlei open eindjes gehouden en ik ga die nu niet invullen.’
U zegt: ‘U gaat het zelf nog maar eens onderzoeken. U kunt het allemaal vinden.’ Dat zeggen complotdenkers ook: doe zelf onderzoek.
‘Ik zeg je moet open oog en oor hebben.’
Maar dat zeggen doet toch iets in deze tijd van polarisatie?
‘Ik heb geen zin in een interview dat polarisatie aanzet. Ik heb niet mijn eigen mening willen geven, maar op bepaalde manier geprobeerd te duiden wat er gaande is.’
Dat zaait onzekerheid bij mensen.
‘Nee, ik heb bedoeld mensen alert te maken op wat er gaande is. Het is juist niet bedoeld om te polariseren maar aan het lezen en aan het denken te zetten. Mensen hebben vaak geen idee wat er gaande is. Wat er nu gebeurt, is niet allemaal onschuldig. Dat wil het visioen volgens mij laten zien. Het kan er op uitlopen dat wij onze vrijheden gaandeweg kwijtraken.’
In deze tijd met vrijheidsbeperkingen, waar moet ik dan aan denken?
‘Ik ga dat nu niet invullen. Ik wil dit liever niet via de krant bespreken. Ik ga hier niet verder in mee. In de preek heb ik dingen met elkaar in verband gebracht. Wie de preek hoort, moet zelf afvragen wat hij wel of niet mee doet. Het einde van de preek was een oproep om hoe dan ook waakzaam te zijn en krachtig te worden in de Heer. Het is niet verstandig er nu verder over door te praten. Ik ga hier geen stellige uitspraken meer over doen.’ <
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/tag/politiek/
Voor een overzicht kijk op: https://www.dinekevankooten.nl/archief/overzicht-great-reset-corona/