Maria Magdalena – 2020 (7)
auteur: Richard Rohr OFM
datum: 25 juli 2020
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
* Maria Magdalena is het icoon en het archetype van de liefde zelf – nodig, gegeven, ontvangen en doorgegeven. . . . Jezus ‘verschijning aan haar als eerste en enige is de duidelijke bevestiging van de prachtige boodschap dat we niet perfect hoeven te zijn om de geliefde van Jezus en God te zijn. (zondag)
* Net als ik hebben heel veel christenen het meeste van wat ze weten over Maria Magdalena in zich opgenomen door de dubbele filters van traditie en liturgie, die onze aandacht onvermijdelijk op bepaalde aspecten van het verhaal richten ten koste van andere. —Cynthia Bourgeault (maandag)
* Wat als we, in plaats van te benadrukken dat Jezus alleen stierf en werd verworpen, bekrachtigden dat iemand naast hem stond en niet wegging? —Cynthia Bourgeault (dinsdag)
* Maria Magdalena en de andere vrouwen waren de eerste getuigen van de opstanding omdat ze gedurende het hele proces aanwezig bleven. (woensdag)
* Grote liefde is zowel erg gehecht (“hartstochtelijk”) en tegelijkertijd erg afstandelijk. Het is liefde maar geen verslaving. (donderdag)
* Ik schilderde Maria Magdalena en Christus die zij aan zij zaten als visionairen en spirituele leraren met hun handen open in het universele gebaar van gebed – gaven die werden aangeboden en ontvangen – als iconen van het heilige. —Janet McKenzie (vrijdag)
Oefening: bruid en geliefde
De contemplatieve praktijk van vandaag is geïnspireerd door het leven van Maria Magdalena en haar rol als icoon en archetype voor het volledige partnerschap van vrouwen in het goddelijke. Psychotherapeut Joan Norton biedt een meditatie aan waaraan we allemaal kunnen deelnemen.
Ik ben dankbaar voor de verhalen van Maria Magdalena omdat ze ten volle het leven van een vrouw van liefde en relatie leidde, terwijl ze ook een bron was van speciale spirituele kennis. In haar vinden we leiding voor zowel het innerlijke leven van de geest als het uiterlijke leven van liefde. Dat is altijd de rol van het vrouwelijke gezicht van God geweest. Ik ben dankbaar voor de wegen naar zelfkennis die de verhalen van Maria Magdalena bieden. . . .
Voor altijd is ons verteld om het Koninkrijk binnenin te zoeken. Nu. . . we proberen de vrouwelijke energie van God te begrijpen, die we de ‘innerlijke koningin’ kunnen noemen. Samen vormen ze een geheel dat bekend staat als het goddelijke. . . .
Ze brengt goedheid over het land.
Sluit je ogen en voel je voeten op de grond. Adem eenvoudig adem. . . en nog een ademhaling langzamer dan de eerste. . . en nu weer een ademhaling. . . nog steeds zo langzaam.
Je bent hier veilig in deze kamer, met je voeten op de grond en de vloer op Moeder Aarde. . . je voeten voelen de warmte van de aarde, zo zeker en zo veilig. . .
Adem opnieuw diep en langzaam. . . je voeten zijn nu zwaar en comfortabel op de vloer. . .
Er was eens voorzegd dat de Bruidegom een Bruid zou zijn en dat er goedheid op het land zou zijn en dat genezing zou komen van hun verbintenis. . .
Adem in. . .
Er werd voorspeld dat de twee helften door God samengevoegd zouden zijn als één. . .
Heelheid is ons geboorterecht. . . Adem diep in en onthoud je hele en heilige zelf. . .
Er was een tijd dat wij vrouwen wisten dat we in een heilig partnerschap waren, wisten dat we de heilige aanvulling op de Bruidegom waren. . . wist dat mannelijke en vrouwelijke God elkaar ontmoeten in elk menselijk wezen. . .
Adem weer langzaam in. . .
Adem een plek in je hart in, een plek waar je jezelf leert kennen als Heilige Partner. . . als zielpartner. . . als bruid en geliefde. . .
Het was voorzegd. . . en laat die tijd nu zijn. . . en laat dat heilige vat mij zijn. . .
Zit een tijdje in stilte en laat beelden of gevoelens in je opkomen.
(Wacht 5 of 10 minuten.)
Open je ogen en kom terug de kamer in, want je bent er klaar voor.
Wat waren jouw ervaringen tijdens deze meditatie?
Joan Norton biedt ook deze vraag, die zowel voor vrouwen als voor mannen belangrijk is om over na te denken.
In het Hooglied (5: 7) zegt de bruid: “Ze sloegen en verwondden me en trokken mijn mantel van me af.” Op welke manieren denkt u dat vrouwen respectloos zijn behandeld door uw religie?
Referentie:
Joan Norton and Margaret Starbird, 14 Steps to Awaken the Sacred Feminine: Women in the Circle of Mary Magdalene (Bear & Company: 2009), 17–18.
Afbeelding: Mary Magdalene with Jesus the Christ (middle panel of the triptych The Succession of Mary Magdalene) (detail), Janet McKenzie, 2009, Collection of Catholic Theological Union, Chicago, Illinois. Used with permission of the artist. www.janetmckenzie.com
Voor verder studie:
* Cynthia Bourgeault, The Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity (Shambhala Publications: 2010).
* Diarmuid Ó Murchú, Inclusivity: A Gospel Mandate (Orbis Books: 2015).
* Susan Perry, ed., Holiness and the Feminine Spirit: The Art of Janet McKenzie, (Orbis Books: 2009).
* Richard Rohr, The Immortal Diamond: The Search for Our True Self (Jossey-Bass: 2013).