Maria Magdalena
auteur: Richard Rohr OFM
datum: 25 april 2018
website: Daily Meditation van het Center for Action and Contemplation
Reeks meditaties over: Gender en seksualiteit: week 2
Maria Magdalena
Vandaag wil ik een kijkje geven in Cynthia Bourgeault’s diepgaande studie van Maria Magdalena. Cynthia put uit de (helaas met de naam “gnostische” aangeduide) evangeliën van Maria, Thomas en Philip. Hoewel deze teksten geen deel uitmaken van de bijbelse canon, geloof ik dat ze wijsheid bieden die dieper is dan het louter feitelijke niveau. Ik moedig je aan om Cynthia’s boek, The Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity te lezen – met een open geest en hart – om nog meer over deze vrouw te ontdekken.
Ik zou Maria Magdalena willen terugwinnen als een apostolische partner van Jezus, als iemand die diende in een traditie die niet alleen ging over de gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Daar ging het zeker over, en Jezus stond ver voor de roedel; gelijkheid was het uitgangspunt voor al het andere. Maar Maria en Jezus gingen nog een stap verder, inclusief en transcendeer de tegenstellingen en creëerden een nieuwe vorm van persoon die leefde, bediende en zag vanuit een nieuw en non-duaal bewustzijn. Maria kan ons helpen het onderwijs van Jezus terug te vinden en in holografische eenheid te leven, het koninkrijk des hemels hier op aarde.
In de vereenvoudigde versie van het [christelijke] verhaal. . . [dit zijn de] leerstellingen: Jezus kwam naar de aarde om een religie te stichten die het christendom heet, riep zijn mannelijke discipelen als apostelen en priesters, en gaf hun het sacrament van de eucharistie bij het laatste avondmaal. De voor de hand liggende anomalieën worden over het hoofd gezien – waarom Maria Magdalena, die specifiek door Jezus zelf de eerste apostolische opdracht kreeg om het nieuws van zijn opstanding bekend te maken, niet tot de apostelen behoorde, en waarom Paulus, die niet bij het Laatste Avondmaal was en nooit ontmoette Jezus was dat in zijn aardse leven. Maar dat is de kracht van oogkleppen.
Hoewel [Maria Magdalena] vaak sentimenteel of geseksualiseerd is, was er tot voor kort niet de minste dreiging dat ze vergoddelijkt zou worden, en haar intacte menselijkheid is haar reddende genade. Nu een nieuwe generatie Bijbelwetenschap de flagrante onnauwkeurigheid van haar eerdere voorstelling als prostituee heeft gecorrigeerd en gestaag de basis legt waarmee ze vroeg of laat in staat zal zijn om haar rol als Jezus ‘spirituele partner en [wijsheid] afstamming volledig op te eisen drager, wat zich aan ons aandient, is een toegankelijk en volkomen geloofwaardig portret van ‘iemand die daar is gekomen’.
Door de leringen toe te passen die Jezus haar liet zien, deed [Maria] haar innerlijke werk en kwam door het oog van de naald in eenzaamheid te voorschijn. Als Jezus ons laat zien hoe de voltooide mens eruit ziet in mannelijke vorm, dan modelleert ze het voor ons in zijn vrouwelijke versie; samen worden ze de christosophia, het androgyne archetype van menselijke heelheid. En omdat haar menselijke hart en de passie van haar minnaar zo centraal staan in deze transformatie, leert ze ons dat we niet bang hoeven te zijn voor deze dingen in ons eigen spirituele streven; het pad naar de volheid van het zijn ligt door menselijke intimiteit, niet er vanaf. Ze bindt de icoon van het menselijk hart aan de engel van de Heilige Sophia.
Referenties:
Cynthia Bourgeault, The Meaning of Mary Magdalene: Discovering the Woman at the Heart of Christianity (Shambhala: 2010), 32, 179-180; en
God als wij, schijf 2 (Centrum voor actie en contemplatie: 2011), dvd, cd, mp3-download.
Schilderij: studie van een jongen die zijn hoofd draait (detail), Jacopo Pontormo, ca. 1529, Galleria degli Uffizi, Florence, Italië.
Inspiratie voor de bannerafbeelding van deze week: als Jezus ons laat zien hoe de voltooide mens eruitziet in mannelijke vorm, modelleert Maria Magdalena het voor ons in zijn vrouwelijke versie; samen worden ze de christosophia, het androgyne archetype van menselijke heelheid. —Cynthia Bourgeault