Insights Discovery
Insights Discovery is een prachtige tool om te leren gedrag van jezelf en ook van anderen te begrijpen. Aan de hand van 2 assen (introvert versus extrovert & denken versus voelen) ontstaan 4 kwadranten die vertaald worden naar de vier kleuren: rood, geel, groen, en blauw. In dit artikel worden eerst de twee assen in meer detail beschreven. Daarna volgt een kort overzicht van de 4 Insights kleuren die daaruit ontstaan.
auteur: Thijs Panneman
datum: 22 oktober 2016
website: https://www.mudamasters.com/nl/persoonlijke-ontwikkeling-persoonlijkheid/insights-discovery-deel-1-de-4-kleuren
Of iemand INTROVERT OF EXTRAVERT is heeft niets te maken met luidruchtig of verlegen zijn, maar meer met waar de persoon energie uit haalt: vanuit jezelf, of juist van omgang met andere mensen.
Introverts geven hun energie graag aan het nadenken over concepten en ideeën. Zij hebben weinig externe stimuli nodig en zijn daarom snel ´over-gestimuleerd´. Zij denken na voordat ze doen, zoeken rust op om zich te concentreren en kiezen voor het begrijpen van de wereld over het veranderen ervan. Communiceren doen ze liever via schrift dan mondeling, zodat ze over de boodschap kunnen nadenken. Daarnaast houden Introverts niet van onverwachte veranderingen.
Presenteren voor grote groepen is vaak vermoeiend voor introverte mensen en de uitdaging voor introverte mensen is vaak het nemen van genoeg rust. Daarnaast vinden zij het moeilijk om zichzelf te promoten.
Extraverts daarentegen krijgen juist meer energie van andere mensen en geven hun energie aan mensen en dingen, aan actie. Zij hebben de externe prikkels nodig om goed te presteren, houden van doorpakken en doen liever eerst voordat zij nadenken. Extraverts houden zichzelf graag bezig, anders vervelen ze zich. Extraverte mensen zijn goed in onderhandelen en een goede indruk achter te laten wanneer ze zich voorstellen.
Uitdagingen voor extraverts zijn luisteren naar anderen (voornamelijk introverts worden snel overstemd door extraverts). Daarnaast verliezen ze vaak details van een situatie.
DENKEN VERSUS VOELEN is de tweede as die bepaald welke kleur je bent binnen het Insights Discovery model. Met dit onderscheid doelde Jung op de manier waarop iemand beslissingen neemt. Op basis van logica (denken) of op basis van het in acht nemen van mensen (voelen).
Denkers zijn de mensen die van logica (het hoofd) uitgaan. Zij zien de wereld relatief zwart-wit en kunnen daarom snel beslissingen nemen op basis van de beschikbare informatie. Waarde staat bij denkers boven waarden en de waarheid vertellen is belangrijker dan tactvol handelen. Omdat denkers met hun hoofd werken en emoties zo weinig mogelijk laten zien is zakendoen met denkers is efficiënt en snel. Het nadeel is, dat voelers de denkers vaak als ´koud´ of ´harteloos´ bestempelen.
Voelers daarentegen baseren hun beslissingen liever op hun gevoel (het hart) en nemen persoonlijke relaties met anderen in acht. Waarden staan bij voelers boven waarde en een beslissing is afhankelijk van wat belangrijk is voor de mensen die bij de beslissing betrokken zijn. Tactvol communiceren is belangrijker dan de ´harde waarheid´, en de harde waarheid wordt dan ook graag door voelers over het hoofd gezien. Denkers bestempelen voelers vaak als ´emotioneel´ en ´onbetrouwbaar´.
Aan de hand van de hierboven beschreven factoren, kunnen DE VIER KLEUREN VAN INSIGHTS DISCOVERY worden gedefinieerd. De sterktes van de verschillende kleuren zijn weergegeven in figuur 1.
Rood zijn de extraverte denkers. Hun sterktes bevinden zich in het objectief denken, het kunnen scheiden van taak en persoon en ze zijn bovendien competitief. Hun motto luidt ´We doen het NU´, en op een goede dag zijn rode mensen vastberaden om resultaten te bereiken en kunnen een team zeer effectief aansturen door middel van het geven van opdrachten. Stresssituaties voor rode mensen ontstaan door een gebrek aan focus of wanneer het te lang duurt voor er een beslissing gemaakt wordt. Wanneer rode mensen in een stress situatie komen worden ze ongeduldig, geïrriteerd of zelfs agressief. Het is belangrijk om ze dan controle te geven door snel een beslissing te (laten) nemen of een time-out in te plannen.
Geel zijn de mensen die net als rood overwegend extravert zijn, maar relatie georiënteerd. Dit zijn de extraverte voelers. Zij raken persoonlijk meer betrokken bij de taken dan rode mensen en zijn goed in het motiveren van anderen. Hun motto luidt ´we doen het SAMEN´, en op een goede dag weten zij mensen te overtuigen met hun enthousiasme. Gele mensen raken gestrest wanneer ze beperkt worden in hun flexibiliteit, of wanneer er geen interactie of plezier mogelijk is. Gele mensen reageren op stres door over responsief te zijn, of hun mening door te willen drukken met veel argumenten. Om de situatie op te lossen hebben gele mensen het nodig om ruimte te krijgen zich te bewegen, hun gezicht te redden of ze simpelweg af te leiden met een ander topic.
Groen zijn de mensen die net als geel overwegend relatie georiënteerd zijn, maar dan introvert. Dit zijn de introverte voelers. Een informele houding is belangrijk voor hen en een groen persoon sterkt een team door zeker te stellen dat de persoonlijke relaties tussen collega´s goed blijft. Hun motto luidt: ´we doen het op een ZORGZAME manier´ en op een sterke dag zijn groene mensen geduldig, aanmoedigend, ontspannen en delen graag informatie. Groene mensen ervaren stress wanneer mensen oneerlijk behandeld worden, waarden in het geding komen of bij tijdsdruk. Zij reageren daarop door zich terug te trekken, koppig te reageren of weerstandig op te stellen. Om groene mensen uit de stressvolle situatie te helpen is het belangrijk om het vertrouwen terug te winnen door middel van persoonlijk contact.
Blauw, tot slot, zijn de mensen die net als groene mensen introvert zijn, maar taak georiënteerd. Dit zijn de introverte denkers. Hun sterktes bevinden zich in het volgen van processen en standaarden en deze mensen zijn sterk analytisch met oog voor detail. Hun motto luidt: ´we doen het CORRECT´ en op een goede dag zijn deze mensen formeel, precies, voorzichtig en stellen veel vragen. Blauwe mensen ervaren stress wanneer er slechte kwaliteit werk afgeleverd dreigt te worden, er informatie of logica lijkt te missen of wanneer taken simpelweg te snel worden uitgevoerd. Zij reageren op deze stress door te blijven overleggen en vragen te stellen, wat zich zelfs tot bediscussiëren van extreem kleine details kan voeren. Om de blauwe persoon uit te stress te helpen is het belangrijk om zijn of haar advies in de situatie te vragen en om informele en emotionele support te bieden.
Het ideale team bestaat uit mensen van verschillende kleuren, en daarom zijn alle kleuren even goed en belangrijk. Het kennen van je eigen kleur en die van je collega´s helpt bij het begrijpen van elkaars gedrag en kan helpen bij het verbeteren van de samenwerking.
Binnen de kleuren kunnen we individuen ook inschatten op verschillende plaatsen. Zo kunnen mensen die als primaire kleur rood hebben zich aan de blauwe zijde van het kwadrant bevinden, of aan de gele zijde. Hierdoor ontstaan dan 8 verschillende typen, elk met hun sterktes en zwaktes. Deze 8 typen komen overeen met de 8 types van Jung en worden in het volgende artikel beschreven.
Insights Discovery deel 2: De 8 Rollen
In deel 1 van deze serie artikelen beschreef ik al de 4 kleuren van Insights Discovery, waarin mensen kunnen worden ingedeeld aan de hand van introversie versus extraversie en denken versus voelen. Carl Jung beschreef echter nog een derde voorkeur die bepaald hoe mensen beslissingen nemen: gewaarwording versus intuitie. De samenhang tussen deze drie voorkeuren is als volgt: mensen zijn introvert extrovert, verzamelen informatie doormiddel van gewaarwording of intuitie, en zij nemen vervolgens een beslissing op basis van denken of voelen.
Wanneer we deze derde categorie van psychologische voorkeuren in acht nemen, kunnen wij de vier kleuren van insights verder opgedeeld worden in 8 typen. Vier basis kleuren, en een overgangs kleur tussen de aanliggende kleuren.
auteur: Thijs Panneman
datum: 22 oktober 2016
website: https://www.mudamasters.com/nl/persoonlijke-ontwikkeling-persoonlijkheid/insights-discovery-deel-2-de-8-typen
De waarnemende as van Jungs psychologische archetypes beschrijft GEWAARWORDING VERSUS INTUITIE en beschrijft de manier waarop wij informatie opnemen.
Waarnemers zijn de mensen die de situatie inschatten door naar hun zintuigen (zien, horen, ruiken, proeven en voelen) te luisteren. Deze mensen hebben een voorkeur voor pragmatisme, focussen zich op het nu, zijn nuchter, feitelijk en nauwkeurig.
Intuïtief zijn de mensen die verbanden leggen tussen de zintuigen. Dit zijn mensen die als het ware een zesde zintuig gebruiken om wat zij waarnemen met hun zintuigen te vertalen naar een achterliggende betekenis en verbanden. Dit zijn de mensen die toekomstgericht zijn, generaliserend, fantasievol, abstract en inspirerend.
Wanneer we deze psychologische typen combineren met de introverte en extraverte karakters besproken in het artikel over de 4 kleuren van Insight Discovery ontstaan nog 4 rollen: Introverte waarnemers, extraverte waarnemers, introvert intuïtief en extravert intuïtief. 2 van deze rollen zijn terug te vinden in de 8 rollen van Insights Discovery.
De hierboven beschreven as van gewaarwording versus intuïtie helpen de 4 kleuren van Insights op te delen in ACHT TYPEN OP HET KLEURENSPEKTRUM. Hier volgt een overzicht van de 8 typen van Insights Discovery.
Beslisser (rood) zijn de extraverte denkers. Ze zijn resultaat gericht, assertief en goed in het nemen van beslissingen. De beslisser wil graag orde houden en gebruikt graag harde data om productiviteit en voortgang te meten. Beslissers houden van competitie en het hebben van controle, streven naar succes en voortgang en hebben angst voor verliezen van controle en falen.
Motivator (oranje) zijn de extravert intuïtieve mensen. Dit zijn de positieve denkers, de enthousiastelingen die anderen motiveren voorwaarts te gaan. Zij beschikken over de gave om verbanden te vinden tussen verschillende gebeurtenissen en daaruit een meerdere nieuwe mogelijkheden te creëren. Zij houden van avontuur en ongelimiteerde mogelijkheden, streven naar prestige en respect, en hebben angst dat anderen hun te weinig waardeert of begrenst.
Inspirator (geel) zijn de extraverte voelers. Dit zijn overtuigende mensen, creatief, en bezitten people skills. Zij kunnen niet alleen hun eigen gevoelens goed uiten, maar ook gevoelens van andere mensen ontdekken en lezen wat zij nodig hebben. Dit zijn de mensen die zorgen dat iedereen zich op hun gemak voelt binnen de groep. Inspiratoren houden van interactie en overal bij betrokken te worden. Zij streven naar populariteit en goedkeuring en hebben angst voor afkeuring en eenzaamheid.
Bemiddelaar (lime). Dit zijn de voelers. Zij helpen graag anderen, delen graag ideeën en zijn flexibel. Bemiddelaars houden van intimiteit en affectie, streven naar menselijke connecties en willen graag verschil uit maken. Ze hebben angst voor afzondering en afwijzing. De bemiddelaars kunnen hoog scoren zowel de combinatie introverte intuïtie als de combinatie extraverte gewaarwording.
Supporter (groen) zijn de introverte voelers. Zij zijn goede luisteraars, goed in team werken en loyaal. Zij zijn goed in het bepalen wat goed of slecht is, wat hun eigen drijfveren zijn en die van anderen. Dit voelen doen zij op basis van hun onderbuik gevoel. Supporters houden ervan om anderen te helpen streven naar harmonie en acceptatie, en zijn bang voor conflict en verandering.
Coördinator (licht blauw). Dit zijn de mensen die hoog scoren op introversie en gewaarworden. Zij zijn goed in tijd management, het maken van planningen. Daarnaast zijn zij goed in het leren van het verleden en te voorkomen dat eenzelfde fout nog een keer optreed. Daarnaast worden oude tradities en gewoonten gerespecteerd. Coördinatoren houden structuur en veiligheid, streven naar correctheid en hebben angst voor risico´s en chaos.
Observator (blauw), zijn de introverte denkers. Goed in het definiëren van structuren, het analyseren van data en hebben vaak goede productkennis. Zij houden van het uitpluizen van een idee of probleem. Wanneer zij een probleem communiceren is het belangrijk woorden te gebruiken die exact bij de situatie passen. Observatoren houden van logica en feiten, streven naar begrip en de objectieve waarheid. Zij hebben angst voor tijdsdruk en verwarring.
Hervormers (paars). Zijn de denkers. Ze zijn vastberaden, goed in het bijhouden van prestatie en zijn zeer gedisciplineerd. Hervormers houden van problemen oplossen, streven naar perfectie en excellence en hebben angst voor kritiek en gebrek aan perfectie. De hervormers kunnen scoren over het algemeen hoog op de combinatie introverte intuïtie of de combinatie extraverte gewaarwording.
Door het toevoegen van de 3e as van Intuïtie en gewaarwording kunnen we personen specifieker indelen dan alleen op basis van de 4 basis kleuren van Insights Discovery. Doordat de 8 typen in het wiel een beetje gedraaid zijn, kan een persoon vanuit zijn of haar voorkeurskleur in drie verschillende rollen bewegen. To kan iemand met een rode voorkeur (externe denker) een hervormer (tegen blauw aan), beslisser (klassiek rood) of motivator (tegen geel aan) zijn.
De 8 typen van Insights Discovery hebben elk hun voorkeuren, sterkten en zwakten. Het begrijpen hoe je als persoon zelf in elkaar zit helpt om stresssituaties te voorkomen en daarmee in je eigen valkuil te stappen. Daarnaast helpt het om aan anderen te kunnen communiceren waar het in een samenwerking mogelijk mis gaat en hoe de misverstanden opgehelderd kunnen worden.
Wanneer we nog een niveau dieper kijken, kunnen we voor elk van de 8 typen van Insights nog een verdeling maken aan de hand van Jungs voorkeuren, waardoor 16 verschillende rollen ontstaan. Dit is het onderwerp voor deel 3 van deze serie.
Insights Discovery deel 3: de 16 rollen
In het eerste artikel van deze serie beschreef ik al hoe Insights discovery mensen verdeeld in 4 kleuren: rood, geel, groen en blauw, door middel van de voorkeuren voor extraversie versus introversie en denken versus voelen. In deel twee werd beschreven hoe het toevoegen van de voorkeur voor intuïtie en gewaarwording het mogelijk maakt om van 4 naar 8 typen te gaan. De volgende verdieping in de persoonlijke voorkeuren maakt het mogelijk om elk van de 8 typen nogmaals in tweeën te splitsen waardoor 16 typen ontstaan. We gebruiken hiervoor de al eerder beschreven voorkeuren.
auteur: Thijs Panneman
datum: 27 oktober 2016
website: https://www.mudamasters.com/nl/persoonlijke-ontwikkeling-persoonlijkheid/insights-discovery-deel-3-de-16-rollen
Zo kan de directeur (klassiek rood, extraverte denker) verdeeld worden aan de hand van de intuïtie versus gewaarwording voorkeur:
De warrior (krijger) is de extraverte denker die beslissingen neemt op basis van gewaarwording. Dit zijn de actiegerichte extraverte mensen die zich goed kunnen organiseren om werk gedaan te krijgen, vanuit het nu.
De rebel is de extraverte denker die beslissingen neemt op basis van intuïtie, wat betekent dat deze rode persoon niet alleen actiegericht is, maar ook toekomstgericht (het intuïtie gedeelte). Zij zijn de uitdagers van de status quo en proberen vrij te breken van het conventionele.
De motivator (extraverte intuïtie) kan verdeeld worden op basis van de denken versus voelen voorkeur:
De entrepreneur (ondernemer) is de extraverte denker die beslissingen neemt op basis van intuïtie. Deze ondernemer ziet kansen voor de toekomst en weet deze om te zetten in acties.
De pioneer (pionier) heeft dezelfde extraverte toekomstgerichte insteek, maar dan met een voorkeur voor voelen in plaats van denken. Dit vertaald zich in het weten te motiveren van andere mensen voor nieuwe ideeën.
De inspirator (klassiek geel, extraverte voeler) kan verdeeld worden op basis van de gewaarwording versus intuïtie.
De entertainer is de persoon die op basis van intuïtie kan improviseren (toekomstgericht) om anderen op hun gemak te doen voelen.
De revealer bezit de combinatie van extravert voelen gewaarwording, en heeft daarom de sterkte om te delen wat er vandaag de dag gebeurd (focus op vandaag).
De helpers (voelers) kunnen gesplitst worden op basis van de combinatie extraverte gewaarwording of introverte intuïtie.
De koning zijn de voelers met de combinatie extraverte gewaarwording. Zij brengen duidelijkheid (door) en hopen daarmee anderen ten goede te beïnvloeden.
De healer (genezer) bezit de combinatie van introversie, voelen en intuïtie. Zij weten instinctief waar mensen pijn ervaren (in de brede zin van het woord), zijn zorgzaam en hebben compassie voor andere mensen.
De supporter (klassiek groen, introverte voelers) kunnen verdeeld worden op basis van de voorkeur voor gewaarwording en intuïtie.
De lover bezit de combinatie voor introvert voelen in combinatie met intuïtie, en geloofd dat mensen met elkaar verbonden zijn door een link die veel dieper gaat als op de oppervlakte duidelijk is.
De companion is meer gefocust op de beschikbare data (gewaarwording) en vertrouwd op zijn ervaringen uit het verleden om vriendschappen te versterken.
De coördinator (introverte gewaarwording) kunnen worden verdeeld op basis van denken versus voelen.
zo kan de physician (arts) in combinatie met voelen zijn kennis en ervaring gebruiken om andere mensen (voelen) te helpen. Zij zijn geduldig en te vertrouwen.
De diplomaat bezit de combinatie met denken, en gebruikt zijn kennis en ervaring van data dan ook om beslissingen omtrent acties (denken) te nemen.
De observer (klassiek blauw, introverte denkers) kunnen worden verdeeld op basis van gewaarwording en intuïtie.
De judge (rechter) kan op basis van feiten (gewaarwording) en acties uit het verleden de juiste beslissingen (acties, denker) nemen.
De wizard (tovenaar) daarentegen gebruikt zijn intuïtie om op onverklaarbare wijze een oplossing (actie) voor een probleem te vinden.
De reformer tot slot (denkers) kunnen worden gesplitst op basis van de combinatie extraverte gewaarwording of introverte intuïtie.
De inventor (uitvinder) kan op basis van logica en intuïtie een nieuwe manier van denken bedenken (introvert) waardoor nieuwe mogelijkheden ontstaan.
De challenger (uitdager) kan op basis van vragen stellen (extravert) over beschikbare data (gewaarwording) duidelijkheid scheppen in een bepaalde situatie.
De verdeling van 8 naar 16 psychologische typen helpt nog beter te begrijpen waar je als persoon goed in bent en wat voor werkzaamheden je zou kunnen doen die in jouw kracht zone liggen. Hieronder staat een kort Engelstalig overzicht van elk van de 16 hierboven beschreven rollen.
De volgende verdiepingsslag kan worden gemaakt door niet alleen naar de eerste voorkeursrol te kijken van een persoon, maar ook naar de mogelijk 2e en of 3e. Deze leiden tot de uiteindelijke 72 typen van Insigths Discovery.
Diep Werk – C.Newport (samenvatting)
In zijn boek, Diep Werk, beschrijft Cal Newport een aantal regels waarmee je meer focus kunt creëren in de huidige wereld van afleiding, en daarmee een gelukkiger en meer succesvol leven kunt leiden.
Dit artikel beschrijft het verschil tussen diep en oppervlakkig werk, waarom het belangrijk is om meer diep werk te doen om gelukkig en succesvol te zijn, en de vier regels die Newport definieert om meer tijd aan diep werk te kunnen besteden.
auteur: Thijs Panneman
datum: 14 augustus 2016
website: https://www.mudamasters.com/nl/persoonlijke-groei-effectiviteit/diep-werk-cnewport-samenvatting
Ten eerste is het belangrijk om het VERSCHIL TUSSEN DIEP EN OPPERVLAKKIG WERK te begrijpen.
Diep werk zijn professionele activiteiten, uitgevoerd in een afleidingsvrije staat van werken (flow), welke je cognitieve capaciteiten aanspreken. Dit is het werk waarmee je jouw vaardigheden verbeterd, die moeilijk te door anderen te kopiëren zijn.
Oppervlakkig werk daarentegen, is werk dat weinig tot geen cognitieve inspanning vraagt, en dat zonder focus kan worden uitgevoerd. Deze taken dragen weinig bij aan het ontwikkelen van een vaardigheid en zijn eenvoudig te kopiëren door anderen.
Het kennen van dit verschil is belangrijk voor persoonlijk succes en geluk, aldus Newport. Hij beschrijft onder anderen deze VIER REDENEN WAAROM HET DOEN VAN DIEP WERK BELANGRIJK IS.
De eerste en belangrijkste reden is wellicht, dat het doen van oppervlakkig werk zoals het door scrollen van sociaal media en tv kijken oppervlakkig werk ons concentratievermogen reduceert. Door ons continue af te leiden van het werk dat concentratie vergt, verliezen we langzaam het vermogen om ons lange tijd te kunnen concentreren.
De tweede reden heeft te maken met succes op het werk. In termen van carrière zijn twee dingen belangrijk: de vaardigheid om snel een nieuwe vaardigheid eigen te maken, en de gave om productief te zijn. Diep werk helpt te excelleren op beide punten. wanneer we ons beter kunnen concentreren, kunnen we immers sneller leren en effectiever werken.
Ook ons geluk bevinden wordt beïnvloed. Diep werk heeft alles te maken met concentratie en focus. Winifred Galagher schrijft, dat ons geluk minder afhangt van wat we meemaken, maar voornamelijk beïnvloed wordt door waar wij ons op focussen. Door onze focus te sturen, beïnvloeden wij onze perceptie van geluk. Wanneer we door middel van diep werk beter leren concentreren, kunnen we ons ook buiten ons werkende leven om meer focussen op activiteiten die ons gelukkig maken.
Tot slot beschrijft Csikszentmihalyi, dat geluk voornamelijk te doen heeft met voldoening en voldoening ontstaat wanneer men in ´flow´ werkt, en diep werk schept de basis voor werken in flow. Wanneer we minder makkelijk afgeleid worden, blijven we gemakkerlijker in deze status van flow werken.
De eerste regel van Newport is dan ook: WERK DIEP! Deze regel bevat twee belangrijke aspecten: het plannen van diep werk (1) en het plannen van rust (2).
De beste manier om meer diep werk te doen is door te plannen om diep werk te doen. Dit kan op verschillende manieren: het kiezen van een vast tijdsstip per dag, het kiezen van een vaste dag in de week, of het kiezen van een vaste periode in het jaar die je volledig op jouw persoonlijke doel richt.
De hoeveelheid diep werk die je kan doen op een dag is beperkt, het is daarom ook belangrijk om te plannen wanneer je rust neemt. De hersenen hebben deze rusttijd nodig om door ingewikkelde materie en uitdagingen te verwerken. Je kan daarom nog steeds productief zijn wanneer je plant niets te doen.
Regel 2 heet OMARM VERVELING, maar eigenlijk beschrijft Newport hier dat het beter is om activiteiten als geheugen training of meditatie in te plannen in plaats van oer het internet te scrollen.
Het is oké om afleiding op het internet te zoeken tussen het diepe werk door, maar houdt een maximum aan. Het idee is, dat we oppervlakkig werk doen tussen de grote blokken diep werk in, en niet andersom.
Regel 3 beschrijft het STOPPEN VAN SOCIAL MEDIA. Ook deze titel is een beetje provocerend. Social media is over het algemeen oppervlakkig werk en zeer verslavend. Hierdoor vormt het een groot gevaar voor het doen van diep werk. Newport beschrijft 3 vragen die je helpen over je sociaal media gebruik na te denken:
Vraag 1: identificeer persoonlijke en zakelijke doelstellingen voor jezelf. Bijvoorbeeld het schrijven van goed inhoudelijke artikelen (zakelijk), en het investeren in vriendschappen (privé).
Vraag 2: Identificeer de belangrijkste activiteiten die je helpen jouw doelstellingen te realiseren. Twee of drie per doelstelling is voldoende.
Vraag 3: maak een overzicht van de sociale media die je gebruikt en denk na over de impact die het heeft op het realiseren van je doelstellingen. Gebruik bijvoorbeeld drie categorieën: negatieve impact, kleine positieve invloed of grote positieve invloed.
Denk daarnaast ook na over de hoeveelheid tijd die je nodig hebt om daadwerkelijk waarde toevoegen aan de doelstellingen. Zelfs wanneer Facebook voor jouw gevoel waarde toevoegt, is elk uur Facebook checken waarschijnlijk niet nodig.
Regel 4 beschrijft het REDUCEREN VAN OPPERVLAKKIG WERK om tijd vrij te maken voor meer diep werk. Hier volgen een aantal tips:
Plan elke minuut van je dag. Door vooraf na te denken over wat voor diep werk je wilt gaan doen op een bepaald moment, blijft er weinig tijd over voor afleidingen (oppervlakkig werk) die je tijd weg doen sijpelen.
Maak een overzicht van je werkzaamheden en denk na over wat voor type werk die taken zijn. Ook op het werk willen we graag meer diep werk taken doen, en minder oppervlakkige taken. Bespreek deze classificatie ook met je leidinggevende.
Reduceer E-mail. Een van mijn favoriete thema´s (zie ook het artikel over E-mail gebruik). Probeer bij het schrijven van elke E-mail na te denken hoe je toekomstige E-mail kunt voorkomen. Schrijf bijvoorbeeld nooit: ´zullen we weer eens een keer koffie drinken?´ maar doe direct een voorstel voor plaats en tijdstip.
Diep werk laat ons nadenken over wat voor werk we doen, hoe dit bijdraagt aan ons zakelijke succes en ons geluk. De vier regels van Newport zijn een goede leidraad om na te denken over hoe dagen voorbijvliegen en moedigen ons aan na te denken of wij ons met dingen bezighouden die ons daadwerkelijk gelukkiger of succesvoller maken.