Informatie over hoogbegaafdheid
Hoogbegaafd in het algemeen
Mensen die hoogbegaafdheid alleen van horen zeggen kennen, hebben over het algemeen vooroordelen, zoals:
* Zo is volgens een aantal van hen iemand pas echt hoogbegaafd als hij met een boekje op de bank zit en het contact met anderen is kwijt geraakt. De nerd zoals we hem kennen van programma’s als “the beauty and the nerd” (een realityserie waarin acht mooie, naïeve vrouwen worden gekoppeld aan intelligente, niet sociale mannen).
* Anderen denken weer dat ouders van hoogbegaafde kinderen met hun neus in de wind en hun handen achter hun revers door de wereld lopen en vooral aan iedereen willen laten zien hoe goed hun kind is.
* De Nederlandse cultuur is o.a.: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Daardoor worden mensen die iets boven het maaiveld uit dreigen te komen eerst vriendelijk doch dringend verzocht “normaal” te doen. [Ieder mens is uniek en “normaal” is daarom het gemiddelde van alle afwijkingen.] Doet iemand daarop niet “normaal”, dan wordt hij of zij geholpen het hoofd niet boven het maaiveld uit te laten komen.
* Verder zijn er mensen die hoogbegaafdheid een luxe probleem vinden. Zij kunnen zich niet voorstellen dat hoogbegaafden problemen hebben en daarom mogen ze geen aandacht krijgen en moeten hoogbegaafden zich aanpassen.
Wat is hoogbegaafdheid?
Mensen die zelf hoogbegaafd zijn, komen er vaak pas achter dat ze hoogbegaafd zijn als er problemen zijn. Zij kunnen vaak niet geloven dat ze hoogbegaafd zijn, want ook zij denken dat hoogbegaafden, sociaal arm zijn en met hun neus in de boeken zitten. Echter al lang is duidelijk dat hoogbegaafd-zijn meer is dan een IQ > 130. Een aantal goede website hierover zijn: www.hiq.nl en www.xi2.nl
De website www.hiq.nl geeft een overzicht van signalen bij volwassenen en bij kinderen, zoals… (Lees verder)
De website www.xi2.nl heeft een prachtig overzicht gemaakt, (waaronder):
* Vijf signalen van hoogbegaafdheid… (Lees verder)
* Vijf kenmerken voor Extra ontvankelijkheid door hoogbegaafd zijn… (Lees verder)
* Mary Jacobson in ‘the Gifted Adult’: hoogbegaafden zijn op drie fundamentele manieren anders, nl… (Lees verder)
* En zeer herkenbaar voor alle hoogbegaafden zijn de top-10 verwijten en de reacties daarop… (Lees verder)
Aspecten
Hoogbegaafdheid heeft veel aspecten die soms zo lastig zijn en vragen oproepen, zoals:
* Hoe reageer je op verwijten die hoogbegaafden zo gemakkelijk gemaakt worden? Lees verder…
* Wat is het verschil tussen slim en hoogbegaafd? Lees verder…
Hoogbegaafdheid heeft aspecten die weinig mensen weten, zoals: beelddenken. Lees verder…
Misverstanden
Hoogebgaafdheid levert ook nogal wat misverstanden op. Om nog maar niet te spreken van heel wat misdiagnoses. Als u afwisselend ADHD, Autisme (Asperger of PDD-NOS) of ADD hebt gekregen, is het van belang om eens een gesprek met een deskundige op het gebied van hoogbegaafdheid aan te daan! Lees verder…
Mary Jacobson laat in “the Gifted Adult” zien wat er gebeurt als hoogbegaafden uit balans zijn. Lees verder…
Voor mijzelf zijn de artikelen en het boek van Kazimierz Dabrowski van betekenis geweest. Lees verder…
Verwarring
Er vindt ook veel verwarring plaats in het vast stellen van hoogbegaafdheid omdat er hoogbegaafden zijn die twee diagnoses in de hulpverlening makkelijk opgeplakt krijgen:
* Autisme; Lees verder…
* ADHD; Lees verder…
Dit is omdat:
1) hoogbegaafdheid (gelukkig) niet voorkomt in het DSM-handboek (Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5);
2) bij hulpverleners veelal geen inzicht is wat hoogbegaafdheid inhoudt.
Jongvolwassen studenten
Tevens is er in opdracht van Dineke van Kooten Coaching en de Christelijke Hogeschool Ede een afstudeerscriptie gerealiseerd met als titel:”Hoogbegaafdheid bij jongvolwassen studenten”. Auteurs zijn Lianne Obbink & Gerdiene van de Berg. Lees verder…
Choochem
Op de website van Choochem (een landelijke vereniging ter ondersteuning van hoogbegaafde christenen in kerk, school en samenleving) is veel informatie te vinden en worden tal van activiteiten gemeld. Ook kun je via LinkedIn groepen veel informatie op doen en je vragen kwijt. Kijk op: