Kernkwaliteiten
Daniel D. Ofman () schrijft in zijn boek ‘Kwaliteit en bezieling in organisaties/ als de ‘uitvinder’ van de kernkwaliteiten en -kwadranten dat de kwaliteiten een diepe uiting van iemands innerlijke zelf. is Naast de praktische uitleg van de methode geeft het boek ook een inspirerende visie op de ontwikkeling van mensen (in organisaties).
Ik ben er van overtuigd dat onder elke eigenschap die wij als negatief ervaren, ten diepste een positieve eigenschap zit. Negatieve eigenschappen zijn positieve eigenschappen die gebruikt worden als overlevingsmechanismen en daardoor iemand afsluiten van zichzelf en/of van de ander.
Hoe meer ik op zoek ga naar de reden van de negatieve eigenschap en de geschiedenis van iemand ontdek, waardoor het tot dit resultaat verworden is, hoe meer ik de goede eigenschap van iemand ontdek of die van mijzelf.
Kernkwaliteiten kun je weergeven in een kernkwadrant, waardoor ik makkelijk mijn valkuil en mijn allergie kan ontdekken.
Door zo’n schematische weergave, kan ik van die eigenschappen waar ik een hekel aan heb, de basale, goede kwaliteit zichtbaar maken. Ik ontdek dat een teveel van het goede, eigenlijk mijn valkuil is geworden.
En eigenlijk – als ik nog verder wil gaan – kan ik in mijn eigen levensgeschiedenis ontdekken wat de reden is dat dat zo gebeurd is. Waardoor ik de angel uit mijn allergie kan halen en hoef ik mijzelf niet meer te rechtvaardigen, maar kan ik eerlijk zijn dat ik te heftig of juis te zwak heb gereageerd..
Als ik zo ook op zoek ga naar de positieve eigenschap van iemand waar ik mij aan erger, dan ontdek ik veelal dat juist die positieve eigenschap mijn uitdaging is. Omdat ik die eigenschap niet heb, maar veelal wel de opposite daarvan ken. Ik kan dan met meer compassie naar de ander kijken en begrip hebben voor zijn karakter. En voor mijzelf kan ik ook milder worden en onderzoeken en ontdekken waarom ik mij ergerde aan de eigenschap van de ander.
Veel ontdekkingsplezier!
