Levensgeschiedenis
Uit steeds meer wetenschappelijk-brein onderzoek blijkt dat het kennen van je levensgeschiedenis van belang is om gelukkig te worden.
Dat komt omdat het kennen van je levensgeschiedenis je bewustzijn enorm vergroot. Waardoor ik niet meer instinctief (vanuit het onderbewuste) op gebeurtenissen in mijn leven reageer, maar vanuit een bewuste keuze.
Het maken van een levenslijn, waarop je je eigen geschiedenis zichtbaar maakt, is heel belangrijk.
Luister voor verdere uitleg naar deze podcast:

WERKLIJN
Je kunt een werklijn maken:
Dit is een belangrijke opdracht, die veel tijd vergt. Deze opdracht is een rode draad door de cursus heen en helpt je op zoek te gaan naar je eigen geschiedenis, je weerstand, verwondingen en aannames. Waardoor je je bewustzijn verhoogt.
We beginnen met je werk:
Neem een groot breed vel / behangrol / flapoverpapier.
Teken daarop een lange, horizontale lijn van [-5] tot [huidige leeftijd + 5] in het midden.
Daaromheen noteer je mbv diverse kleurpennen:
- Carriere vader/moeder; broers / zussen mbt werk, voor zover je dat weet
- Opleiding: welke school / scholen / studies / opleidingen van jezelf
- Werk: welke functies bij welke bedrijven / organisaties / instellingen (ook vakantiewerk)
- Alle persoonlijke, positieve en negatieve ervaringen van het werk (arbeidsongeschiktheid)
- Aannames, tegels en overtuigingen
- Plak er symbolen / gekopieerde foto’s bij
Het zijn allemaal punten die op jouw levenslijn passen.
LEVENSLIJN
Deze lijn helpt je op zoek te gaan naar je eigen geschiedenis, je weerstand, verwondingen en aannames. Waardoor je je bewustzijn verhoogt:
Neem een groot breed vel / behangrol / flapoverpapier.
Teken daarop een lange, horizontale lijn van [-5] tot [huidige leeftijd + 5] in het midden.
Daaromheen noteer je mbv diverse kleurpennen:
- Familie: vader/moeder; broers / zussen
- Woonadressen: waar gewoond
- Kerk: welke kerk/kerken/gemeenten
- Opleiding: welke school / scholen / studies / opleidingen
- Werk: welke functies bij welke bedrijven / organisaties / instellingen (ook vakantiewerk)
- Alle persoonlijke, positieve en negatieve gebeurtenissen zoals verhuizingen, blijven zitten op school, ziektes, leuke optredens
- Noteer familie / plaatselijke / landelijke / wereld gebeurtenissen, zoals een ramp, een ongeluk, ed
- Teleurstellingen / mislukkingen
- Welke verliessituaties (letterlijk en figuurlijk)
- Aannames, tegels en overtuigingen
- Ingrijpende momenten waar je stukje bij beetje jezelf en je (een deel van je leven) bent kwijt geraakt; waar zijn de plaatsen die je moet herdenken. wat je moet eren?
- Plak er symbolen / gekopieerde foto’s bij
RELATIELIJN
Breng je vriend(inne)tjes en relaties in kaart (ongeacht de duur), incl je huidige relatie:
a) Wat heb ik geleerd/ontdekt in deze relatie (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
b) Wat heb ik gegeven in deze relatie (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
c) Wat heeft deze relatie mij gekost (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
d) Wat wil ik meenemen uit deze relatie (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
e) Wat wil ik bij deze relatie laten (lichaam – ziel (persoonlijkheid) – geest (spirituele)
f) Welke patronen ontdek ik in deze relatie? – wat maskeerden ze; wat gaven ze me; wat kostten ze me
g) Wat ben ik uit de weg gegaan in deze relatie?
h) Wat ga ik missen in deze relatie? Waarom?
i) Welke rituelen kende deze relatie?
Seksuele ontwikkelingslijn
Seksuele Intelligentie gaat over het kennen van je eigen seksuele ontwikkeling.
Gebruik deze vragen als reflectie op jezelf – je hoeft niets te forceren. Je mag stoppen, overslaan of pauzeren wanneer je wilt. Vertrouw op je tempo.
1. Wat waren je eerste herinneringen aan je lichaam als ‘iets van jezelf’?
Bijv. momenten waarop je je bewust werd van je lijf, je lichaam ontdekte, of schaamte of trots voelde.
2. Wat heb je van huis uit geleerd of meegekregen over seksualiteit, relaties of intimiteit?
Bijv. via ouders, familie, school, kerk, vrienden, televisie…
3. Wanneer begon je nieuwsgierig te worden naar intimiteit of seks?
Kun je je herinneren waar je toen aan dacht, voelde, of deed?
4. Wat waren je eerste ervaringen met verliefdheid, aanraking of intimiteit?
Zijn er herinneringen die je als fijn of verwarrend hebt ervaren?
5. Welke rol speelden je broers en zussen hierin een rol?
Welke rol speelden vriendjes en vriendinnetjes?
6. Waar lagen (of liggen) jouw grenzen? Wanneer wist je: “Dit wil ik wel / niet”?
Heb je je grenzen kunnen aangeven? Werden ze gerespecteerd?
7. Zijn er situaties geweest waarin je grenzen zijn overschreden?
Bijv. iets wat je niet wilde maar toch gebeurde; iets wat je lang verzwegen hebt.
8. Wat heeft die ervaring(en) met je gedaan? (lichaam – ziel – geest)
Bijv. hoe je naar jezelf, je lijf, relaties of seksualiteit kijkt.
9. Wat heb je ontdekt over jezelf op het gebied van seksualiteit?
Bijv. je behoeftes, verlangens, voorkeuren, angsten, of vragen.
10. Wat helpt je om te helen of je veilig te voelen in je lichaam?
Bijv. therapie, gesprekken, stilte, schrijven, aanraking, beweging, kunst, geloof, rituelen…
11. Wat wil je meenemen naar de toekomst op het gebied van intimiteit of seksualiteit?
Wat wil je oefenen, bewaken, eren, of opnieuw leren?
Net als de levenslijn: trek een lijn van leeftijd -5 t/m +5
Gebruik kleurcodes of symbolen voor:
– Ontdekkingen
– Grenzen
– Verwarring
– Verlangen
– Verwonding
– Herstelmomenten
– Veilige personen of situaties
Seksualiteit in het Hier en Nu
(Vervolg op de reflectievragen over seksuele ontwikkeling)
12. Hoe ervaar je seksualiteit op dit moment in je leven?
Bijv. als iets fijns, spannend, afwezig, pijnlijk, ingewikkeld, verbonden, etc.
13. Welke plek heeft seksualiteit in je leven?
Is het iets waar je actief ruimte voor maakt, of iets wat op de achtergrond leeft?
Voelt het als iets van jou, of iets wat je vooral “doet voor een ander”?
14. Hoe ervaar je je lichaam tijdens intimiteit of seksuele ervaringen?
Bijv. aanwezig, afwezig, gespannen, vrij, onzeker, open, beschermend…
15. Wat zijn je wensen of verlangens op seksueel gebied op dit moment?
Bijv. verbinding, plezier, zachtheid, veiligheid, avontuur, herstel, helderheid…
16. Wat zijn je huidige grenzen of gevoeligheden?
Zijn er situaties, aanrakingen, woorden of contexten die (on)veilig voelen?
17. In hoeverre kun je je verlangens én grenzen uitspreken in een relatie of contact?
Wat helpt je daarbij – en wat maakt het moeilijk?
18. Wat geeft jou op dit moment een gevoel van seksuele autonomie of vrijheid?
Bijv. zelfzorg, alleen-zijn, verbonden-zijn, expressie, creativiteit…
19. Zijn er patronen die je herkent in je seksuele relaties of ervaringen?
Bijv. jezelf wegcijferen, je aanpassen, controle houden, over je grenzen gaan, afsluiten…
20. Wat wil je graag helen, ontwikkelen of verdiepen op seksueel gebied in de komende tijd?
21. Hoe is de seksuele communicatie in je relatie?
Wat zou je willen veranderen of verbeteren?
22. Wat zijn gedeelde rituelen, aanrakingen of woorden die voor jou/jullie verbinding brengen?